Fagskoleutdanning åpnet for en internasjonal blomsterverden.

For Vea er internasjonalt samarbeid et viktig mål som gir våre studenter mange muligheter. Marianne Leren tok blomsterdekoratørutdanning og senere fagskoleutdanningene Botanisk Design og Eksperimentell formgivning med plantemateriale på Vea. Vi har snakket med Marianne om hva det har betydd for henne.

Obligatorisk med internasjonal studietur på fagskoleutdanningen Botanisk Design

Som student på Botanisk Design er det obligatorisk med en studietur til utlandet og vi reiste til San Pietro in Lama, Italia, der Vea er partnerskole med La Bottega del Fiore. I samarbeid med vertskapet Anna Maria og Francesco, holdt to av Europas beste dekoratører en privat workshop med oss, nemlig Ivan Bergh fra Italia og Aija Zagarina fra Latvia. Dette var mitt første møte med utenlandsk design, og det var kjempeinteressant å lære nye tenkesett og teknikker.

Grunnen til at vi dro helt til Sør-Italia var den internasjonale lagkonkurransen i blomsterbinderi Arteflorando. Vea stilte med to lag som begge kom på pallen! Uten at jeg tenkte over det da, så ble denne konkurransen min entré inn i den internasjonale blomsterfamilien. Alle som var med på konkurransen er superflinke dekoratører fra hele Europa, og hver gang jeg er på et internasjonalt arrangement så møter jeg noen kjente herfra. 

 

Arteflorando ga Botanisk Design-jentene og Vea mye oppmerksomhet

Erasmus + programmet.

Vea har lang erfaring med internasjonal utveksling og vi har mange partnerskoler i Europa som vi samarbeider med. På Vea kan alle elever, studenter og ansatte søke om stipend for å kunne få internasjonal erfaring. Da Marianne var student på Eksperimentell formgivning med plantemateriale, søkte hun og Elin Susann Havreberg om å få stipend for å kunne praktisere blomsterdekoratørfaget i utlandet. De fikk stipend for å ha praksis i Slovenia.

Elin og jeg lærte utrolig mye som utplasserte på School for Horticulture and Visual Arts i Celje, der vi fikk prøve oss som lærere og assistenter til Runi Kristoffersen. I Ljubljana var vi en uke i en fancy blomsterbutikk Cvetličarna Emporia der vi gikk i lære hos anerkjente Tomaž Smrtnik. Vi lærte mye om nøyaktighet i alle ting, og vi ble overrasket over det høye faglige nivået blant de ansatte som alle delte sjefens visjon for perfeksjonisme.

Les artikkelen fra studieturen: Utvekslingsopphold i Slovenia 

Soft Land Art i Italia

Vea med Runi Kristoffersen og Siv Heimdahl som lærere og guider arrangerer hvert år i april en internasjonal Soft Land Art samling i Arma di Taggia, rett ved San Remo, Italia. Som student på Eksperimentell formgivning med plantemateriale (EF) er denne turen obligatorisk.

På EF og spesielt på studieturen til Italia ble jeg kjent med Land Art som kunstform. Entusiasmen blant deltakerne, blant annet de friske BLOK-damene, spredde seg raskt og jeg ble bitt av Land Art-basillen.

Det er helt fantastisk å jobbe med plantematerialer hvor enn man er i naturen, det er noe frigjørende å bli inspirert av det man ser og lage noe helt annet som en kontrast. Jeg elsker å flette greiner og knyte gress, surre mose og stikke hull i blader! En drøm gikk i oppfyllelse da klassevenninne Eilin Melkersen inviterte meg med på en Land Art-tur til Kanada, etter sin invitasjon fra Marie & Peter Hess, Atelier 5. Det gjør noe med en å bo og jobbe tett innpå så mange flotte og dyktige mennesker og ”tree huggers” fra hele verden.

Dørene åpnes gjennom Vea  

Det styrker alle forhold å møte igjen kjente internasjonale dekoratører. Som for eksempel når jeg var på kurs med Bart Hassam i København, og Annette von Einem var vertinne. Siden jeg kjenner Annettes personlige assistent Vea-utdannet André Botterli Trætnes, ble jeg senere invitert til å være medassistent til dekorering av Sofiero Slott, sammen med Elin Havreberg og Eilin Melkersen. Dermed åpnet muligheten seg til å assistere på BLOKs 25-årsjubileum på Thon Hotel Oslofjord - som var et spektakulært show av Annette!  

Et annet eksempel er da Vea-venn Ivan Bergh trengte assistenter til et stort show i Moskva sammen med Araik Galstyan og Daniel Santamaria. Ivan visste om min entusiasme for å assistere og spurte om jeg hadde anledning til å bli med. Slik dro Eilin Melkersen og jeg en uke til Moskva og fikk lage flotte underlag, dekorere de, være modeller på scena, og ble intervjua på russisk TV. Araik inviterte oss hjem til huset sitt og vi ble godt kjent med hele det russiske teamet og familien hans. Et par år senere holdt Araik kurs i Barcelona og jeg hadde anledning til å være med et par dager, og ballen rullet videre.

På catwalken i Moskva med et arbeid designet av Ivan Bergh

Kurs på Vea og Vea-Mesterskapet

Vea har stadig kurs med anerkjente norske og internasjonale blomsterdesignere, og Marianne har deltatt på flere av disse. Hun er også fast deltaker på Vea-mesterskapet som arrangeres en helg i september.

Jeg er med på alle kurs og workshops på Vea som jeg har mulighet til, som binderi med Per Benjamin  eller Norgesmester Anne-Kine Pettersen. Den siste var Gregor Lersch. Det gir meg så mye å få en ny teknikk inn i fingra og ha laget noe fra bunn av, da tar jeg det lettere med meg videre til et oppdrag jeg får i Marianne Leren :: Floral Design.

Vea-mesterskapet er jeg med på hvert år, og fast partner er Karianne Almås. Sist år ble hun forhindret, og jeg spurte om venninne og Interiørarkitekt Eili Frøholm Olsen fra Design i sentrum, ville være min partner. Å jobbe tverrfaglig er alltid interessant, det har jeg erfart fra samarbeid med billedkunstner Beate Juell på Toten. Eili og jeg fant ut at vi godt kunne arbeide sammen i en vennskapelig og profesjonell tone, og vi begynte å oppsøke muligheter for tverrfaglig samarbeid. 

  

Vea-Mesterskapet 2016: Interiørarkitekt møter blomsterdekoratør

Temps de Flores i Girona. 13.-21. mai 2017

Eili og mitt store prosjekt er å delta på en blomsterfestival i Spania. Den 13.-21.mai arrangeres ”Temps de Flores” i byen Girona, som ligger 20 min nord for Barcelona. Hele byen dekoreres på 150 plazaer og bakgårder, og ca 200.000 turister kommer til byen for å oppleve festivalen. National Geografic kåret i 2011 Temps de Flors i Girona som en av verdens topp ti destinasjoner. 

Hvordan vi fikk innpass, spør du?

Historien er at jeg møtte Emilio Tinoco i Italia, i et Land Art gruppearbeid sammen med Jorunn Dahlback - de kjenner hverandre godt fra felles deltakelse i FLORNET. Emilio er lærer på en partnerskole til Vea som heter Escola d’Art Floral i Barcelona. Som nevnt, da jeg var på kurs med Araik i Barcelona ble jeg kjent med flere dekoratører som kunne hjelpe meg med navn på arrangører til festivalen. Emilios navn ble nevnt og ”vips” hadde vi en fot innenfor. Det var absolutt ikke så enkelt som det hørtes ut som, og vi fikk innpass kun fordi vi har med oss en lokal lys- og lydtekniker fra Barcelona som søkte på katalansk med sitt personnummer. Tverrfaglighet er viktig i festivalen og arrangørene fant ideen vår interessant.

Etter avtaler med arrangører av festivalen, dro Eili og jeg på befaring til Girona og fant et stort nedbrent teater med noen fresker på veggene og rusta stålbjelker i taket – vi er begge helfrelst i lokalet og nå har vi planlagt hvordan dekorere rommet for å få frem temaet ”TID”. Vi håper at vårt spesielle samarbeid mellom interiørarkitekt og blomsterdesigner kan by på spennende oppdrag i fremtiden.

Antic Cinema Modern er vårt utvalgte sted i Temps de Flors

Tekst: Dorte Finstad/Marianne Leren

Aktuelle linker:

Artikkel fra utvekslingsopphold i Slovenia

Studentintervju  Marianne

Marianne Leren :: Floral design

Oppdatert 08.05.2017

#veafagskole