Å ha Mesterbrev er et verktøy på lik linje med kniv og saks. 

Det er helt avgjørende for å være en seriøs aktør. Det sier Kirsten som er blomsterdekoratør og lærer håndverksfaglig ledelse ved å ta Mesterutdanning hos Norges grønne fagskole – Vea.
  • Klasse: Ledelse i håndverksfag
  • Alder: 34
  • Kommer fra: Nesodden

Bakgrunn: Blomsterdekoratør med fagbrev

Jeg har mange impulser og ideer og bakgrunnen min preges av det. Jeg har gått på Steinerskolen der vi jobbet mye med kreative fag og håndverk. Jeg ser meg selv som et visuelt og estetisk fokusert menneske. Jeg har studert både foto og musikkproduksjon før jeg landet på blomsterfaget. Min mor driver med økologisk mat og jeg har jobbet for henne siden jeg var helt liten.

Jeg har nå jobbet 12 år i blomsterbransjen, men kun to av de årene i butikk. Jeg startet som ekstrahjelp i Mester Grønn, mens jeg fortsatt jobbet med mat, og trivdes så godt med å jobbe med blomster og planter at jeg oppsøkte BLOK* og tok voksenopplæring hos dem, det var starten på min blomsterdekoratørutdanning. Det var utrolig fantastisk å bli introdusert for og være en del av blomsterbransjen. Det var veldig spennende å få gå på BLOK, de er utrolig dyktige til opplæring og man blir kjent med mange i bransjen. De hjalp meg også med å finne en god læreplass. Jeg var lærling i to år, og tok fagbrev med Meget godt bestått i 2010, noe som jeg var veldig stolt av. Jeg har jobbet i et Blomsterverksted der vi hadde bedriftskunder, sorg, bryllupsbinderi. Etter 10 år i Oslo var jeg klar for nye utfordringer og flyttet til København for å jobbe som assistent og høyre hånd for Annette von Einem**.

Vi reiste mye rundt til konkurranser, messer og demonstrasjoner. Vi jobbet mye tverrfaglig med mote, designet egne underlag til hotellkundene og lagde mange spennende arbeider. Det var en veldig lærerik jobb, og for meg var det som en videreutdanning. Tiden i Danmark sammen med Annette lært meg hvilket nivå jeg må opp på for at man virkelig skal slå igjennom og lykkes faglig. Hun var og er fortsatt en av mine aller viktigste inspirasjonskilder.

Arbeidsgiver: Blomsterdekoratør Kirsten Westergaard

Som en liten håndverksbedrift har jeg valgt å spesialisere meg ganske smalt og jeg bruker mye av den erfaringen jeg har med meg fra min bakgrunn i det daglige. Jeg har hovedfokus på bryllup og kurs for amatører med bruk av naturmaterialer og miljø. Fotoutdannelsen bruker jeg til markedsføring og til å fotografere og designe egen blomsterkort til blomsterbutikker. Min dekoratørutdannelse bruker jeg til å designe naturlige blomsterdesigns til blomsterdyrkere, som har stort miljø og øko fokus.

Hvorfor valgte du å gå på Vea for å ta Ledelse i håndverksfag?

Etter tre år i Danmark var jeg klar for å reise hjem og starte mitt eget. Jeg har alltid drømt om å drive for meg selv og ville gå på Vea for å lære å drive egen bedrift.

Det å få være en del av fagmiljøet her på Vea, med gartnere, blomsterdekoratører og andre håndverkere er en utrolig fint og inspirerende når man skal lære seg de merkantile fagene, for da blir det alltid tid til en liten blomstersnakk innimellom slagene. Om kveldene snakker vi mye med gartnerne på Vea rundt kjøkkenbordet på internatet, da lærer jeg om sol og dyrkeforhold i hagen, hvordan opparbeide en vellykket kompost osv. Man kan ikke tenke og snakke om økonomi hele tiden, da mister man litt av motivasjonen.

Det er så fint å være en del av det faglige miljøet på Vea, så derfor ville jeg ta de merkantile fagene her. Jeg ville lære å drive min egen virksomhet, slik at jeg kan drive den ordentlig. Ha styr på papirarbeidet og økonomien, minimere faren for konkurs og ha kontroll på det jeg jobber med slik at jeg kan bruke resursene mine på det kreative. Lærerene her på Vea er også veldig kompetente og flinke til å undervise oss praktikere i all teorien.

Hvordan er undervisningen lagt opp?

Vi har 10 samlinger à 3 dager fra oktober til april, der hele klassen er samlet. Undervisningen er basert på at man leser pensum og forbereder seg hjemme. På samling går vi gjennom pensum og bruker mye tid og fokus på praktiske eksempler og tid til diskusjoner i klassen. I klassen kan vi komme med egne erfaringer og lære av hverandre.  Det er veldig matnyttig. Vi skriver en prosjektoppgave som vi får god veiledning på. Min oppgave har jeg skrevet som en forretningsplan rundt min egen bedrift der den står i dag, og veien fremover. Jeg har laget en bedriftsplan som inneholder markedsplan, budsjett og ledelse. Vi lærer mye om ledelse som styringsverktøy. Jeg har fått en helt annen forståelse for hva det vil si å drive en bedrift når det gjelder kalkyler, svinn, sosiale kostnader, lønn, lovverk og så videre.

Her kan jeg stille alle de litt dumme spørsmålene. Jeg kan mye om kreativitet og arbeidsprosesser, men kunne ikke så mye om det å sette opp budsjett eller sørge for å få med alle de skjulte utgiftene inn i kalkylene osv.

Hvordan trives du på Vea og i klassen?

Klassemiljøet og fagmiljøet er veldig bra. Det har stått til forventningene. Halvparten av de i klassen går også Botanisk Design og det er veldig spennende å følge med på det de driver med, for meg som kun tar de merkantile fagene. I år går det en frisør, hovslager og blomsterdekoratører i klassen. Men det hadde vært gøy å hatt med enda flere bransjer i klassen siden det er så mye nyttige erfaringer på tvers av håndverksfagene.

Hva gjør du etter endt utdanning?

Jeg er i etableringsfasen av firmaet mitt. Og så har jeg veldig lyst til å gå Eksperimentell formgivning (EF) her på Vea. Jeg ser på EF som et friminutt, som en slags gave til meg selv, etter at jeg har tatt alle de teoretiske fagene. EF fokuserer ikke på det komersielle men nettopp det å arbeide kun med faglig utvikling. Men for meg var det viktig å ta Ledelse i håndverksfag først, for å kunne ha kontroll på bedriften. Være en profesjonell aktør i bransjen, så kan jeg fylle på med mer kreativt senere.

Ellers blir det fokus på å bygge opp bedriften min, skaffe nok kunder og oppdrag til at omsettningen blir høy nok, første året har gått fint og det blir utrolig spennende å se den videre utviklingen og veksten.

Hva vil du si til andre som vurderer å søke til fagskoleutdanningen Ledelse i håndverksfag eller Mesterutdanning?

Det lyder kanskje litt hardt, men dersom man starter opp en bedrift uten å Mesterbrevet så gambler man med hele bedriften sin i potten. Det går greit så lenge det ”går av seg selv”, men dersom det blir vanskelige tider er det viktig med den kompetansen Mesterbrevet gir, fordi vi lærer å ta i bruk styringsverktøy som man helt sikkert får bruk for før eller senere.

Så stiller du forberedt og kan styre bedriften din på en ordentlig måte. Jeg ser det som et verktøy på lik linje med kniv og saks. Det er helt avgjørende for å være en seriøs aktør.

Alle små håndverksbedrift er veldig sårbare, og med Mesterbrevet har jeg kunnskap og et sett med styringsverktøy som er utrolig nyttig. Vi lærer om personell, ansettelsesforhold og lovverket. Håndtering av konflikter, lærer hvordan det skal gjøres riktig, og hvilke forpliktelser som følger med det å være grunder og bedriftsleder.

Jeg vil sterkt anbefale de som har startet eller tenker på å starte egen bedrift å ta Mesterbrev.

Det er en billig investering og utrolig deilig å følelse å ha kontrollen, ikke bare ute på oppdrag, men også på kontoret og i møte med bank og regnskapsfører osv.

Noe annet du vil si?

Å være blomsterdekoratør og kunne ta de merkantile fagene her på Vea har vært veldig motiverende for å fortsette å drive egen foretning.

Det å få forstå viktigheten av de ulike delene som tilsammen utgjør hele bedriften, det å forstå at de alle sammen er mitt ansvar, men ikke nødvendigvis min oppgave å utføre, det har jeg hatt stor nytte av å lære. Hvor og hva skal man deligere og hvorfor. Samt hva vil jeg beholde selv, og bruke mine egen ressurser på. Det er sånt man lærer på Mesterbrevs utdanningen på Vea.

Tekst: Dorte Finstad
Foto: Anne Karin Villa/Kirsten Westergaard

*BLOK Blomsterdekoratørfagets opplæringskontor: http://www.blok.no/

** Floral Designer Annette von Einem: http://www.voneinem.dk/

Vil du vite mer om mesterutdanning finner du det her: Mesterutdanning

Vil du vite mer om Kirsten og hennes firma finner du det her: kirstenwestergaard.no

Kontakt oss

Her finner du oversikt over hvilke studietilbud som starter opp ved Norges grønne fagskole – Vea  høsten 2023. Noen tilbud har neste studiestart i 2024.
Norges grønne fagskole – Vea er partner i et internasjonalt prosjekt som heter ARtemis. Målet er å utvikle innovative og yrkesrelevante opplæringsmetoder for anleggsgartnere og blomsterdekoratører.
Norges grønne fagskole – Vea tilbyr igjen nye gratiskurs i prosjektledelse og ADK-1. Kurstilbudet er på fagskolenivå og er en unik mulighet til å øke egen kompetanse, slik at du får enda flere muligheter i bransjen.
Nyttig informasjon om søknad og opptak for deg som ønsker å ta gartnerutdanning eller blomsterdekoratørutdanning på Vea.
Anleggsgartneryrket har et bredt og variert faglig innhold, og som anleggsgartner er det viktig å stadig fornye og utvikle seg i faget. Vi har laget et eget kurs for anleggsgartnere, om hvordan man skal etablere et regnbed.
Vil du bli blomsterdekoratør? Her finner du nyttig informasjon om søknad og opptak for deg som vil ta blomsterdekoratørutdanning på Vea.
Tre nye temaer står for tur i Craft Skills for Garden Conservation-prosjektet når det gjennomføres heldags webinarer i november 2022, januar og februar 2023.
Vea er koordinator i Erasmus+ prosjektet Craft Skills for Garden Conservation. En viktig del av prosjektet er gjennomføringen av webinar og workshops innen sentrale temaer for bevaring av historiske parker og hager.
Målet med Craft Skills for Garden Conservation-prosjektet er å kartlegge, utvikle og dele spisskompetanse og beste praksis innen historiske gartnerfag. Som koordinator for prosjektet, er vi svært fornøyde med å kunne melde at vi lykkes med dette.
Nyttig informasjon om søknad og opptak for deg som ønsker å ta høyere yrkesfaglig utdanning ved Norges grønne fagskole – Vea
For deg som ønsker å bli gartner, er det flere muligheter både gjennom skole og yrkespraksis. Ved Norges grønne fagskole – Vea har vi gartnerutdanning, tilpasset voksne.
Sammen med fire konsortiumpartnere har Vea søkt om å bli Senter for fremragende høyere yrkesfaglig utdanning innen NATURSMARTe løsninger (NATURSMART). Institusjonsbesøket er en del av vurderingen av søknaden og kandidatene i regi Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
For deg som ønsker å bli blomsterdekoratør, er det flere muligheter både gjennom skole og yrkespraksis. Ved Norges grønne fagskole – Vea har vi blomsterdekoratørutdanning, tilpasset voksne.
Skal du søke om opptak til fagskoleutdanning uten at du oppfyller det formelle opptakskravet? Da har du mulighet til å bli realkompetansevurdert.
Norges grønne fagskole – Vea setter opp et nytt nettkurs i ADK1 for dere i rør-legger- og anleggsbransjen. Kurset har et omfang på 4 studiepoeng, og søknadsfrist for deltagelse er 1.februar 2023. Oppstart 30.mai 2023.
Het Loo er Nederlands mest berømte slottsanlegg, anlagt på 1680-tallet av stattholder Vilhelm 3. av Oranien og Maria – de ble senere også konge og dronning av England.
Norges grønne fagskole – Vea setter opp et nytt nettkurs i Prosjektledelse for dere i anleggsbransjen. Kurset har et omfang på 2,5 studiepoeng, og søknadsfrist for deltagelse er 1.februar 2023. Oppstart 13.februar 2023.
For meg var det å komme til Nederland for første gang, med Floriaden 2022 som det store høydepunktet, en virkelig strålende måte å kombinere faglig oppdatering, faglig påfyll og sosiale opplevelser med kollegaer. Som lærer innenfor anleggsgartnerbransjen og det grøntfaglige, var det lett å bli begeistret for både byen og utstillingen.
Lisa, Rikke og Trude er elever på blomsterdekoratørutdanningen på Vea. Med stipend fra Erasmus+ har de vært på utvekslingsopphold i Finland, der de har besøkt en av Vea sine partnerskoler og hatt praksis i blomsterbutikk. Her er deres erfaringer fra oppholdet.
I 2023 er det 100 år siden det ble etablert Hagebruksskole for kvinner på Vea, og dette vil bli markert med flere aktiviteter gjennom jubileumsåret.
Norges grønne fagskole – Vea har lange tradisjoner med å utdanne blomsterdekoratører, både på videregående nivå og på fagskolenivå. Derfor har det også vært naturlig for skolen å arrangere mesterskap for blomsterdekoratører. 16-17. september 2022 er det igjen klart for årets Vea-mesterskap.
Har du kursbevis med bestått eksamen fra Mellomlederskolen, Prosjektlederskolen og/eller Bedriftslederskolen gjennomført i regi av MEF? Nå har du mulighet til å formalisere denne kompetansen, slik at du får vitnemål med studiepoeng fra Norges grønne fagskole – Vea.
Ikke bare var vi to heldige nok å komme inn på gartnerutdanningen på Vea, men da vi fikk vite at det gikk an å søke på praksis i utlandet gjennom stipend fra det EU/EØS-baserte Erasmus Plus var søknadene ganske så radig sendt av gårde, med Tsjekkia som førstevalg foran Østerrike og Nederland.
Har du opparbeidet deg kompetanse gjennom tidligere studier eller kurs som tilsvarer noe av innholdet på den fagskoleutdanningen du skal ta? Da kan det være lurt å sjekke muligheten for å søke om fritak eller godskriving.
Birgit Giskås tok i juni 2022 eksamen ved Norges grønne fagskole – Vea, på fagskolestudiet Eksperimentelle uttrykk med plantematerialer.
I 2023 er Vea 100 år, og i den forbindelse fikk Ingeborg Sørheim, kunsthistoriker og faglig ansvarlig for Historiske gartnerfag på Vea, i oppdrag å skrive en jubileumsbok. – Det har aldri vært noen tradisjon for outsourcing  her på skolen, sier Ingeborg. – Og da var det jo bare rett og rimelig at også boka måtte bli til her.
Norges grønne fagskole – Vea har i løpet av de siste årene hatt mer og mer fokus på bærekraft. Våre forskjellige studieløp har det som en rød tråd og vi jobber kontinuerlig med utvikling av eksisterende og nye løsninger – både inne og ute. Hva kan da være bedre enn å dra, sammen, på en fagtur til en av verdens største hageutstillinger, der fokus denne gang var FNs bærekraftsmål og innovative løsninger basert på kortreiste, naturlige råvarer/materialer?
Kunnskapsdepartementet (KD) utnevner fagskolestyret for Norges grønne fagskole – Vea.
Under Fagskolekonferansen 2022 ble pilotene i ordningen Senter for fremragende høyere yrkesfaglig utdanning utnevnt og vi gratulerer Fagskolen i Rogaland og Fagskolen i Viken med utnevnelsen!
Er du ansatt i anleggsbransjen? Permittert eller arbeidsledig? Benytt muligheten til å delta på ADK-1 kurs. Kurset er gratis og finansieres gjennom direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Høsten 2022 starter et nytt og unikt studium ved Norges grønne fagskole – Vea som heter Planteinstallasjoner i innerom.
Vil du bli gartner? Her finner du nyttig informasjon om søknad og opptak for deg som vil ta gartnerutdanning på Vea.
Er du ansatt i anleggsbransjen? Permittert eller arbeidsledig? Benytt muligheten til å heve kompetansen din i prosjektledelse. Kurset er spesialtilpasset ansatte i og anleggssektoren og finansieres av partene i arbeidslivet i samarbeid med regjeringen.
Studentene på fagskoleutdanningen «Experimental expressions with plant materials» gjennomfører en av samlingene i Italia. Faglærer Runi Kristoffersen tar oss med til Liguria i Italia.
Etter å ha utdannet seg til blomsterdekoratør og videre tatt Botanisk design og ledelse, startet Vilde Frøland opp sin egen butikk med fokus på planter og blomsterbinderi. At Norges grønne fagskole – Vea tilbyr en ny fagskoleutdanning, der man får spesialkompetanse på planter i innerom er helt supert, sier Vilde.
Gyri, Liselott og Aina er tre av flere faglærere som skal undervise på den nye fagskoleutdanningen Planteinstallasjoner i innerom. Med stipend fra Erasmus+ har de fått faglig påfyll og inspirasjon som studentene vil få glede av. Her kan du lese deres «reisebrev».
Kunstfotograf Marit Silsand, ønsket å bruke mer tid på det taktile. Være i naturen, oppleve levende vekster, forme med hendene og ordentlig kjenne etter hvilke materialer naturen kan tilby. Ønsket ble oppfylt gjennom fagskoleutdanningen «Experimental expressions with plant materials», ved Norges grønne fagskole – Vea.
Direktoratet for byggkvalitet (DIBK) har i mai 2022 vurdert Veas høyere yrkesfaglige utdanning Ledelse i maskinentreprenørfaget
Vea er koordinator for dette treårige Erasmus+ prosjektet, hvor Historiske gartnerfag – en av Veas høyere yrkesfaglige utdanninger – er utgangspunktet.  Det er nå gjennomført tre webinarer med stor oppslutning og høy kvalitet på foredragene. Det er også stor interesse for årets praktiske workshoper: på Vea i mai, Gunnebo Slott og Trädgårdar i juni, og Audley End House and Garden i august. På prosjektets hjemmeside (Gardenconservation.eu) deler vi videoer og bilder fra aktivitetene fremover.
Norges grønne fagskole – Vea har utviklet et nytt interiørstudium med fokus på farger, gode materialvalg, redesign og gjenbruk. Hege Wølner er ansatt som faglærer på interiørutdanningen.
Whether it be traditional soil management or care of trained fruit, there is something for anyone who is interested in or has responsibility for a heritage garden or designed landscape. The Craft Skills for Garden Conservation project is an Erasmus+ (European Union) funded initiative that has been created by a consortium of European gardens and colleges with the aim of providing transnational training across a range of traditional garden conservation methods and approaches.
Tidligere helseminister og lege Werner Christie er opptatt av at natur er viktig for menneskers helse og livskvalitet. Vi inviterte han til Vea for å gjøre han kjent med skolen og studietilbudene på fagskolen.
Grønn helse er et fagskolestudium for gartnere og helsepersonell. At det grønne og helse henger så godt sammen i et helsefremmende perspektiv, er naturlig sier prosjektleder for studiet Ingunn Sigstad Moen. Vi har så mye positivt å hente i bruk av naturen og det grønne, uansett alder og helsetilstand.  Jobber du innen helse eller er gartner og ønsker å gi gode, helsefremmede aktiviteter ved bruk av natur og det grønne? Da bør du lese mer om Grønn helse studiet. 
Norges grønne fagskole – Vea og FAGUS arrangerer fagdag om temaet overvannsdisponering.
Lawns in historic gardens are rarely seen as of cultural or historical value. In fact they can often harbour rich seedbanks valuable for biodiversity whilst expressing the more intangible heritage of the traditional craft skills required to maintain them. Both physical and cultural aspects will therefore be considered alongside the environmental imperative to try to counter climate change.
Soil management, as the basis of everything we do in gardening, is currently of huge international significance with soil degradation being a major environmental concern. It also holds the key to much of our horticultural heritage, literally underpinning the conservation of our historic gardens.
Kristina er interiørkonsulent og tar blomsterdekoratørutdanning på Vea, to fag som er fine å kombinere.
The Erasmus+ project “Craft Skills for Garden Conservation” (CSGC) offers skills and training opportunities to the heritage gardening community. Join us for the first three webinars in February and March!
Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) har høsten 2021, vurdert den høyere yrkesfaglige utdanningen Anleggsgartnertekniker, opp mot kravene for sentral godkjenning.