Fagskolestudium utfordrer blomsterdekoratørfaget  

Blomsterbransjen blir stadig utfordret av andre markedsaktører og bør hele tiden se etter nye måter å ta i bruk håndverket på. Faglærer Siv Engen Heimdahl underviser på fagskolestudiet Botanisk design og ledelse (BDL) og er glødende opptatt av å gi bransjen vitamininnsprøyting ved å utfordre blomsterdekoratører til å tenke nytt i yrket. 

Hva går fagskolestudiet Botanisk design og ledelse (BDL) ut på? 

Botanisk design og ledelse er et fagskolestudium som gir deg ny og fremtidsrettet utdanning ut ifra ditt eget ståsted og fremtidige ønske. Vi har stort fokus på emnene konseptutvikling og produktutvikling, forklarer Siv. Dette fordi blomsterdekoratører må ut av boksen og tenke nytt for å overleve.  

Hvordan er studiet lagt opp? 

Fagskoleutdanningen Botanisk design og ledelse er på 90 studiepoeng, og den er delt opp i tre moduler, slik at du kan velge å ta bare deler av den, dersom du ønsker det. Etter endt utdanning kan du søke om å få mesterbrev. Deltidsstudiet er lagt opp med nettbasert undervisning i tillegg til noen fysiske samlinger på Vea. Under koronasituasjonen i år, har flere av disse samlingene vært digitale. Dette anså vi først som utfordrende, men det viser seg at dette har utviklet flere nye og spennende uttrykksmåter for studentene. Blant annet har studentene kommunisert og samarbeidet via nett, samt blitt tvunget til å presentere ideer og blomsterarbeider ved bruk av ulike digitale virkemidler. Dette har åpnet for nye måter å vise blomsterdekoratørfaget på og blir nok en av metodene vi helt klart tar med oss videre i undervisningen, forteller Siv oppglødd.

Hva vil det si at studiet er nettbasert? 

Siv forklarer at de bruker en læreplattform (Teams) hvor teori, film, videoforelesning og annen inspirasjon legges ut og er tilgjengelig for studentene i hele studieperioden. Det betyr at studentene kan studere når det passer dem og dele erfaringer med andre studenterVi har både individuell veiledning, gruppearbeid og erfaringsdeling på nett. Dette er en veldig fleksibel måte å lære på og gir en variert læringssituasjon. Faglige webinarer og innlevering av oppgaver, er det eneste som er tidsbestemt. 

Hvordan er samlingen lagt opp? 

Ved fysiske samlinger på Vea har vi et stort fokus på praktisk arbeid, teknikker, eksponering og bruk av virkemidler. Studentene får noe teori knyttet opp mot oppgaver, men vi tilstreber praktisk arbeid når vi først har studentene på Vea. Det er så spennende å se hvordan studentene utvikler seg selv og håndverket gjennom året. Jeg blir så glad langt inni hjerterota, når jeg ser engasjementet og arbeidsviljen studentene får av å være samlet på Vea, og det er smittsomt, sier en smilende Siv. Når studenten har funnet sitt eget «varemerke» og identitet, så har Vea lykkes forteller Siv. 

Hva er målet med studiet? 

Studiet handler mye om å utvikle seg selv og bedriften man jobber i. Noen har ønske om å bli daglig leder eller bli en gründer ved å utvikle nye produkter, konsepter og tjenester. Markedsføring og salg har også stort fokus, samt å kunne skape egne signaturer og produkter med høy kvalitet, egenart og særpreg. Dette er viktig for å se muligheter for salg til nye arenaer og kundegrupper. Flere fortsetter med å konkurrere i mesterskap for å utfordre seg selv videre. 

Det handler rett og slett om kompetanseheving på et høyere nivåfor egen og faglig utvikling. 

Vea jobber med å få VR inn i undervisningenHvorfor det? 

Dette er virkelig fremtidsrettet og nytenkende for faget vårt. VR åpner opp for helt nye muligheter ved for eksempel å dekorere med virtuelle blomsterarrangementer i kirkerom. Man kan eksperimentere med store blomstermengder, teknikker uten av det koster deg noe. Blomstene blir visuelle, men ikke fysiske. Ved å benytte VR oppleves allikevel både rom og blomster som helt realistisk. Det er viktig at blomsterbransjen henger med på utviklingen i samfunnet og tar i bruk digitale virkemidler, i alt fra produksjon og produktutvikling til salg og markedsføring. 

Hva er det som gjør BDL så unikt? 

Å samle studenter som har det samme brennende engasjementet for faget, samt å få målrettede oppgaverha tid til å utvikle seg som håndverker, leder, selger og selv finne sin faglige signatur.  

Hva ser du hos de blomsterdekoratørene som lykkes i dag? 

Noen er rå på salg, jobber målrettet med produktutvikling, eksponering og plantestyling. Vi er et multi- kulturelt samfunn, og samfunnets behov endrer seg med tiden. Vi må utvikle oss deretter, mener Siv. 

Hva mener du en blomsterdekoratør må fokusere på i fremtiden? 

Det er mange ting som engasjerer meg her. Det å være proaktiv og fremtidsrettet, gå ut av boksen, tørre å tenke nytt og skille seg ut. Bransjene må i langt større grad ut og vise håndverketvise kundene mulighetene og kompetansen blomsterdekoratørfaget innehar. Ved å fronte dine kreative evner, vise produktspekteret og møte kundene tettere på, kan vi lettere tilpasse konsepter og utvikle produkter etter ønske og behov. Hvis vi ikke viser kundene vår faglige signatur og kompetanse, vet de heller ikke hva de kan kjøpe av oss, forteller en engasjert Siv.  

Gå ut og fortell hva du er god på og vis håndverksfaget ditt. Jeg er opptatt av at vi ikke bare blir buntselgere, men at vi kan spesialisere oss og vise nisjer og håndverket. Og vi må tørre å ta oss betalt og se og lære hva andre bransjer er gode på. Lønnsomhet er viktigAlt dette lærer du ved å ta fagskoleutdanningen Botanisk design og ledelse. Studiet gir deg et trygt fundament til å følge drømmene dine, avslutter Siv. 

Hva vil du si til dem som lurer på om de skal gå på Vea? 

Gjør det, gjør det, gjennomfør det! Rett og slett. Sats på deg selv og hopp idet. 

Tekst: Grethe Bøhn Busterud, 11.mars 2021

Vil du vite mer om fagskoleutdanningen Botanisk design og ledelse?

Les her: Botanisk design og ledelse

Har du spørsmål om undervisning og opplegg, kan du ta kontakt med

Noen glimt fra en av oppgavene fagskolestudentene på Botanisk design og ledelse har jobbet med. Foto: Grethe Bøhn Busterud
Detaljer fra noen av blomsterarbeidene. Foto: Grethe Bøhn Busterud

Kontakt oss

Bilde av Siv Engen Heimdahl
Siv Engen Heimdahl er fagansvarlig for fagskoleutdanningen Botanisk design og ledelse. Foto: Grethe Bøhn Busterud