English

Bedre rustet med Mesterbrevet

Alle blomsterdekoratører kunne trenge mesterutdanningen, mener Line Schi. Vi møter henne på hjemmebane i en stor og innholdsrik blomsterutikk midt i Askim.

Tekst og foto : Anne Kari Berg for Mestern

Sola skinner over en formiddagsstille småby. I gatene i sentrum finner vi småbutikker, bank og ikke mindre enn to bakerier som kappes om å levere de deiligste hjemmebakte kaker. Tvers over gata for banken blomstrer det vennlig på fortauet: lubne lyngplanter og ranke oliventrær er vakkert dandert utenfor Lines Interflora. Innenfor de store glassvinduene ser jeg enda flere blomster: Roser, orkideer, krysantemum, prydgress og bladplanter i alle fargesjatteringer og fasonger. Innehaveren, blomsterdekoratørmester Line Schi, kan fortelle at de har hatt en lang arbeidsdag allerede. Lenge før butikken åpnet var blomsterdekoratør Anette Nielsen på beina for å levere bårebuketter og kranser til en begravelse i Askim kirke. Og siden har det gått slag i slag med alle de oppgaver som hører til en moderne velutstyrt blomsterforretning.
-Vi er den eneste faghandelen for blomster i Askim og det er mye å gjøre selv om jeg har tre heltidsansatte og to på deltid, sier Line Schi. Hun har drevet butikken siden 2002 og har hatt en jevn omsetningsøkning helt siden starten.

   

Konkurranse
- Hvordan merker dere konkurransen fra dagligvarebutikken nede i gata, som kan tilby rosebunter til nittini kroner?
-Det er klart vi merker den konkurransen. Spesielt oppunder jul, som tradisjonelt har vært en topp for blomsterkjøp. Fremdeles kommer folk til oss når de skal ha en flott julestjerne eller en dekorasjon som skal gis bort. Men blomstene de skal ha i sitt eget kjøkkenvindu kjøper de gjerne i dagligvarebutikken. Man må gjøre det man kan for å overleve. Noen blomsterbutikker satser på gaveartikler og småmøbler i tillegg til planter. Det har ikke vi gjort. I stedet lager vi ferdige dekorasjoner som kundene garantert ikke får i dagligvarebutikken. Videre satser vi på å levere topp kvalitet ved de store milepælene da det gjerne brukes mye blomster, som begravelse, bryllup, barnedåp og så videre. Og vi prøver generelt å oppdra kundene til å forstå forskjellen
mellom blomstene våre, som er av høy kvalitet og får masse omsorg, og de stakkars potteplantene i dagligvaren som kanskje ikke en gang får vann mens de står i butikkhyllene. Line snakker på inn- og utpust som det heter mens hun tar telefoner, skriver ut fakturaer og med kjappe fingre lager en bukett i gult,
oransje og rødt.

    

Elsker blomster
Line har aldri vært i tvil om yrkesvalget. –Jeg vokste opp på gård i Skiptvedt, en av nabokommunene til Askim. Fra jeg var liten elsket jeg å sette sammen blomster i forskjellige farger og former slik at det ble vakkert. Jeg var bare 14 år da jeg fikk min første jobb i en blomsterbutikk, forteller Line.
Hun begynte i blomsterdekoratørlære og tok fagbrevet i 1989. Sammeår kjøpte hun sin første blomsterbutikk. Samtidig gjorde hun seg stadig mer gjeldende i det norske blomsterdekoratørmiljøet.
-De første årene deltok jeg ofte i konkurranser. Etter hvert ble jeg medlem i prøvenemnda i Østfold, som vurderer fagprøver og godkjenner nye blomsterdekoratører etter endt læretid. Jeg er fortsatt medlem av prøvenemnda og synes det er flott å følge med på utviklingen i faget. Jeg har inntrykk av at kvaliteten på utdanningen blir stadig høyere. Samtidig er det et tankekors at det omtrent er umulig å få seg et fagbrev dersom man ikke er god på det teoretiske.

Mesterutdanningen
I dag er det relativt få som søker seg til utdannelsen som blomsterdekoratør. Line mener grunnen er at lønna er så dårlig. En erfaren blomsterdekoratør har kanskje en timebetaling på mellom 150 og 200 kroner.
-Dette må man gjøre noe med. Igjen handler det om å bevisstgjøre kundene. De må forstå at blomsterdekorasjon faktisk er et fag. Når de skal ha rørlegger eller elektriker, punger de ut uten å protestere. Men når vi skal sette sammen en bukett, er det vanskelig for dem å forstå at selve arbeidet også koster, sier Line, som mener mesterutdanningen kan være med å gi den enkelte blomsterdekoratør en mer solid yrkesmessig plattform som igjen kan gjøre det lettere å
forhandle om lønn.
- Jeg tok mesterutdannningen i 2000 og er veldig fornøyd med det, sier Line. Hun tok utdanningen gjennom Folkeuniversitetet i Askim og gikk sammen med rørleggere, tømrere og andre. -Vi hadde jo det til felles at regnskap og kundebehandling er en side ved jobben. Og selv om jeg ikke hadde drevet egen butikk, ville jeg helt klart hatt nytte av alt det jeg lærte, mener Line.

Trender
Det nærmer seg lunsj. Butikkmedarbeider Lena Marie Pettersen kommer inn med poser fylt med hvetebrød og rullekake. –Det er farlig å ha så gode bakere rett rundt hjørnet, smiler Lena Marie som har travle dager med å rydde og holde orden i butikklokalene på om lag 100 kvadratmeter.
-Lokalene er lekre når kundene kommer inn om morgenen. Men du aner ikke hvor mye rot og skitt det kan bli av å holde på med blomster, sier Line. Foruten henne og Lena Marie teller staben i butikken også blomsterdekoratørene Anette Nielsen og Pål Inge Søreng som er daglig leder i butikken.

Mens vi spiser nybakt rullekake og drikker kaffe, forteller Line om hvordan bransjen har endret seg siden hun tok fagbrevet i 1989. Konkurransen er blitt tøffere og trendene mer tydelige, påpeker hun.
-Trendene innen blomster skifter på samme måte som interiørtrendene. I en periode skulle alt være hvitt eller blekt. Nå er det mer
kraftige farger igjen. Og juledekorasjonene trenger ikke lenger være enkle og gå i hvitt eller sølv – de kan være en herlig blanding av alt, ja, maksimalistisk kan man gjerne si. Trendene gjør seg også gjeldende ved de store milepælene, enten det
gjelder sorgbuketter eller dekorasjoner til bryllup.
-Da kronprinsesse Mette Marit giftet seg i 1998 fikk brudebuketten stor oppmerksomhet. Etter kronprinsbryllupet var det mange som ønsket seg smale svært lange brudebuketter slik som Mette Marit. Selv er jeg opptatt av at brudebuketten skal matche både kjolen og brudens kroppstype. Er man lav og gifter seg i en kort kjole, passer det best med en liten, rund bukett. Den hengende, lange brudebuketten passer sammen med kjole med slep og en høy, slank kroppsfigur.


Kundene
Det kommer stadig noen innom Lines Interflora. Noen skal kjøpe blomster, andre bestille en bukett. Jeg spør på tampen om det er forskjell på menn og kvinner som kunder i blomsterbutikken. Line ler. Ikke et vondt ord om hennes kvinnelige kunder. Det er tross alt de som er mest opptatt av blomster, slik har det alltid vært. Men mens de kvinnelige kundene gjerne vet akkurat hva de vil ha og omtrent hva buketten skal koste, er mennene mer innstilt på å overlate valgene til blomsterdekoratøren, som tross alt er eksperten. Når mannen kommer innom for å kjøpe en bukett til sin elskede, ber han
rett og slett om å få en flott bukett, griper til lommeboka og betaler.

Artikkelen er skrevet av Anne Kari Berg for Mestern.

Ønsker du å ta Mesterbrev? På Vea tilbyr vi undervisning i mesterfagene. Les mer her

Oppdatert 28.02.2017