English
Bilder fra Botanisk Design
  • Siv Engen Heimdahl
  • Siv Engen Heimdahl
  • Siv Engen Heimdahl
  • Siv Engen Heimdahl
  • Siv Engen Heimdahl
  • Siv Engen Heimdahl
  • Siv Engen Heimdahl
  • Siv Engen Heimdahl
  • Janne Skaret
  • Janne Skaret
  • Janne Skaret
  • Dorte Finstad
  • Dorte Finstad
  • Dorte Finstad
  • Dorte Finstad
  • Ricardo foto
  • Ricardo foto
  • Ricardo foto

Det er viktig å følge drømmen sin!

"Med en gang jeg startet som lærling, hadde jeg et sterkt ønske og mål om å ta fagskoleutdanning på Vea", sier Sofie som tar Botanisk design på Vea.

  • Navn: Sofie Bjørnø
  • Klasse: Botanisk design
  • Alder: 20
  • Kommer fra: Røyken
  • Arbeidsgiver: Jobber på Husets blomst i Røyken, ved siden av studiet.

Bakgrunn:

Jeg gikk Design og håndverk Vg1, og videre til Vg2 blomsterdekoratør på Lier videregående skole. Etter det var jeg lærling i 2 år gjennom BLOK (Blomsterdekoratørfagets opplæringskontor) og hos Nufseriet blomster på Kongsberg. Det var gull verdt å være lærling gjennom BLOK.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å bli blomsterdekoratør, men lærer Kristin på videregående introduserte oss for faget og da forsto jeg hvilke muligheter blomsterdekoratørfaget kunne gi meg. Jeg ble veldig fasinert av faget og har erfart at når jeg får inspirasjon må jeg bruke den og jobbe videre.

Hvorfor valgte du å gå på Vea for å ta fagskoleutdanningen Botanisk design på Vea?

Med en gang jeg startet som lærling hadde jeg et sterkt ønske og mål om å begynne på Vea. Dette året går jeg Botanisk design del 1, det som fra neste år vil være «Blomsterfaglig produktutvikling».

Hvordan er undervisningen lagt opp?

På Botanisk design er det 12 ukesamlinger (mandag til fredag) gjennom et skoleår. Vi får ofte oppgaver når vi reiser fra samling, som vi skal jobbe med hjemme. Det kan være å planlegge et produkt, utprøving, dokumentasjon og så presentere det når vi kommer på neste samling. Vi lærer å se muligheter i materialer i naturen, se på egenskapene til dem, se hva jeg kan bruke og hvordan jeg kan bruke det.

Hvordan trives du på Vea og i klassen?

Jeg synes det er helt fantastisk å gå på Vea! Jeg ble så glad da jeg kom hit. Jeg hadde som mål i to år å komme inn her, og nå er jeg her. Klassen er superhyggelig! Mange forskjellige folk med ulike erfaringer og kunnskap. Det er bra både personlig og faglig. Lærerne er flinke og veldig engasjerte. De er veldig forskjellige, men utfyller hverandre på en fin måte. Det er veldig bra skolemiljø. Det å få være en del av Vea med gartnere, andre blomsterdekoratører og andre håndverkere er utrolig fint og inspirerende. Uteområdet på denne skolen er gull verdt! Du kan høste materialer ute på skolen, det kan du ikke gjøre over alt, så det er helt unikt!

Som student på Vea har du tilgang til verksteder, biblioteket, ja alt er åpent for oss, også etter skoletid. Alle er så engasjerte. Du kommer inn i et miljø der alle er interessert i det samme som deg. Det blir ekstra godt miljø ved at vi kan dele erfaringer. Vi er sammen nesten hele tiden. Jeg bruker mye tid på biblioteket. Det har alt. Alle de bøkene! Og så ryddig system. Det har alt jeg trenger for mitt studium. Vi har nesten ingen pensumbøker, så jeg finner mye i biblioteket.

Kan du si litt om praksis i fordypning og i bredde?

Vi kan velge å gjøre det i butikken der vi jobber eller hos noen andre. Jeg hadde praksis i dybde hos Anette Von Einem i to uker. Hun er dansk blomsterdesigner, jobber med utsmykking av hoteller, eventer, demonstrasjoner, work-shops og har mange show ute i verden. Hun kommer til Vea og Hamar i april, da skal vi jobbe sammen med henne om en forestilling som vises på Hamar.

Hos Anette Von Einem fikk jeg gjøre veldig mye. Jeg var der i november og det var en veldig hektisk periode for henne. Hun hadde veldig mange oppdrag med utsmykking og eventer frem mot jul. Hun var veldig flink til å ta meg med ut på oppdrag, slik at jeg fikk oppleve hennes arbeidshverdag. Det var veldig lærerikt å se samarbeidet hun har med kundene sine. Hun er et forbilde for meg. Jeg var veldig glad for å kunne ha praksis hos henne, hun er til stor inspirasjon for meg. Jeg ville jobbe og lære av henne, fordi jeg ser opp til henne, og hun tok imot meg på en veldig fin måte.

Har du noen andre forbilder i blomsterbransjen?

Ja, Tommy Eide! Jeg har jobbet litt der. Han har inspirert meg, spesielt i fargebruk. Og så hans bruk av ståltråd, han lager mange fine former og underlag med det.

Du bor her på Vea når du har samling?

Ja, jeg har hybel fra søndag til fredag morgen, de ukene jeg er på Vea på samling. Da har jeg eget rom, god plass med skrivebord og veldig god seng. Vi studentene er nesten sammen hele tiden. Vi møtes på kjøkkenet, i peisestua eller vi jobber i klasserommet.

Hva har du fått ut av dette året?

Ved å gå Botanisk design går vi dypere inn på hvordan du kan skape et produkt, bruke ulike teknikker og materialer. Du får mer kunnskap. Vi har botanikk og det er veldig lærerikt. Materialer, kvaliteten på materialet, holdbarhet. Det har åpnet øynene mine for naturmaterialer. Med det jeg lærer i botanikken blir jeg en bedre dekoratør, ved at jeg kjenner materialenes egenskaper mye bedre. Jeg lærer hva de tåler og hvordan de kan brukes.

Hva vil du si til andre som vurderer å søke Botanisk design?

Kjør på! Har du lyst til å utvikle deg innenfor faget, da er Botanisk design helt perfekt. Brenner du for faget, er denne linja bra for deg. Det er så mye du kan lære, du blir aldri utlært. Når du har fått fagbrev, det er da det begynner.

Du må ha stå-på-vilje. Du må være målrettet. Det er studium som krever noe av deg. Dersom du ønsker å komme langt innen faget, kan Botanisk design være en god start. Skolen har et stort nettverk. Det gjør det lettere for deg å komme dit du vil, det åpner noen dører.

Du kan ikke sammenligne det å være lærling og jobbe frem mot et fagbrev, med å ta fagskoleutdanning. Fagskoleutdanning er noe helt annet, det løfter deg flere hakk videre.

Botanisk design gir deg mesterbrev, et veldig fint mål å ha. Dersom du vurderer å starte for deg selv, er det veldig nyttig kompetanse. Ved å gå Botanisk design lærer du så mange måter å tenke på i forhold til ulike situasjoner. Hvordan takle bestillinger, det å høste, finne enkle løsninger på en rimelig måte og å kunne skape et stort arbeid som kan være et rimelig produkt.

Tekst og foto: Dorte Finstad

Oppdatert 27.02.2018