English

Fagskolestudiet Botanisk design del 2 - ledelse, salg og service

Botanisk design del 2 gir en helhetlig kompetanse innen ledelse og drift av bedrift/blomsterbutikk, samt salg, service og vareeksponering, - kompetanse som bransjen sterkt etterspør i disse utfordrende tider. Studiet er samlingsbasert over ett år og kan fint kombineres med jobb i en blomsterbutikk. Oppstart august 2016.

Botanisk design del 2 er for de som ønsker å bli leder i blomsterbutikk og/eller starter egen bedrift. Den fører frem til kompetanse innen ledelse, etablering og drift, samt økonomi og markedsføring. Etter gjennomført og bestått del 2 kan man søke Mesterbrevnemnda om mesterbrev. Som mester i blomsterdekoratørfaget har man kunnskap om bedriftsetablering, det å være leder, om lønnsomhet og økt inntjening i en blomsterbutikk. I tillegg opparbeider man seg kompetanse innen salg, service og utstillingsteknikk.
 

En leder skal ha kunnskap om mye, deriblant om budsjett, logistikk, innkjøp og regler tilknyttet import av varer. På Botanisk design får studentene mulighet til å opparbeide seg slik kunnskap. Her bilder fra en stor blomstermesse arrangert av FloraHolland i Aalsmeer, Nederland, hvor store deler av blomstene i norske butikker distribueres fra. Dette er bilder av en mengde vakre Cyclamen, eller Alpefioler, som nå ikke bare finnes som potteplante på markedet, men også som snittblomst. 

 

Det å kjøpe inn varer av god kvalitet til en lavest mulig pris er kjernen i det å tjene penger. Det er derfor viktig at lederen har inngående kunnskap om sesongens varer, nyheter på markedet, hvilke leverandører som kan tilby hva, hvilke kanaler som er best å bruke osv. Blomster er levende materiale og må behandles riktig. Kunnskap i alle ledd er derfor avgjørende for å sikre god kvalitet. Her bilder fra en grossist spesialisert på roser, hvor man kan få informasjon om nye rosesorter med farge og navn.

 
Botanisk design del 2 handler også om kommunikasjon, - og hvordan man kan skape de spesielle opplevelsene for kundene som også utløser økt salg. Dette handler både om hvordan vi opptrer som selgere og hvordan butikken oppleves. Studiet har fokus på salg og service, hvordan vi møter kundene med en blanding av faglig autoritet, imøtekommenhet og empati, hvor man klarer å gi kunden det kunden har behov for, med høy grad av service og kvalitet.

 

En annen viktig måte å skape en spesiell atmosfære i butikken på er hvordan produktene presenteres i butikken. Det handler om å finne gode kombinasjoner mellom de levende blomstene, bruk av effekter, tilbehør, podier og ikke minst lyssetting. Deltakelse på store blomstermesser i Nederland gir også mange gode ideer til eksponering av varer. Her fra en stand med bare Gerbera satt i hvite vaser med ulik form, - en fin måte å få frem enkeltblomstene på.

 

Eller man kan gå for å lage store formarbeider med en stor mengde blomster, her i den klassiske hjerteformen som vekker oppmerksomhet i all sin enkelhet. 

 

Botanisk design del 2 gir også inspirasjon i forhold til ulike nisjer innen salg av blomster, - viktig inspirasjon for en gründer-spire som ønsker å starte egen bedrift. Kanskje man kan kombinere blomsterbutikken med noe annet, - for eksempel en barbersalong eller et spa, hvor man bruker de vakre grønne plantene til å få kundene til å slappe av, roe ned og kombinere behandlingen med en estetisk opplevelse.

 

Eller kanskje er drømmen å starte opp en rendyrket blomsterbutikk, stappfull av spesielle planter og blomster, som bidrar til en helt unik kontakt med naturen i egen stue?

Søknadsskjema åpner 1. januar. Løp, søk og bli fremtidens leder i blomsterbransjen!

Tekst og foto: Anne Stine Solberg

 

Oppdatert 01.07.2016