English

Folka du går i klasse med blir i livet ditt – livet ut.

Det sier tidligere fagskolestudent ved Norges grønne fagskole – Vea, Marianne Leren.

  • Navn: Marianne Leren
  • Alder: 38
  • Kommer fra: Dombås, bor på Gjøvik
  • Arbeidssted: Driver eget firma «Marianne Leren:: Floral Design», med verksted i Gjøvik.

Bakgrunn: Bachelor i økonomi og ledelse (Australia), jobbet i reiselivsbransjen med salg, service og nettverksbygging (Dombås), jobbet som grafisk designer, og som prosjektleder i eventfirma (Oslo). Alle erfaringene har vært veldig nyttige for meg i blomsterverdenen.

Da jeg var ung, jobbet jeg tre julesesonger hos Randi på Blomsterbua på Dombås. Travelheten, gleden hos kundene over å handle vakre blomster, stoltheten over såre arbeidshender og glitter i håret på julekvelden, det satte spor i meg. Etter det har jeg jevnlig drømt om å begynne på Vea og jobbe med blomster, men det “passet aldri” å søke. Da jeg flyttet til Gjøvik i 2012 ble det endelig noe av og jeg begynte på blomsterdekoratørutdanning. Jeg ble helt frelst i faget og forelska i idylliske Vea, og det gikk slag i slag med Botanisk Design, Mesterbrev, fagbrev som blomsterdekoratør, Eksperimentell formgivning med plantemateriale, og kursing hit og dit.

Du har tatt to fagskoleutdanninger på Vea, kan du si noe om Botanisk Design?

Lærerne og opplegget var superbra! Vi hadde Siv Engen Heimdahl og Aina Østby som utfylte hverandre veldig godt. Siv eksploderte med alle mulige «crazy bananas» påfunn, og fikk oss til å boble av kreativitet. Hun ga oss alle verktøyene vi trengte for å få oss videre i kreative prosesser.

Aina er veldig god på butikk, og var flink til å lære oss å lage salgbare produkter ved å se nye muligheter i tradisjonelt binderi. Vi lærte mye om salgsteknikker, kjappe løsninger, og hvordan lese kunden for å oppnå et salg.

  

Faglærer Siv Engen Heimdahl, Mariann Holmen, Andrea Støyva, Marit Karlsen, Marianne Leren og faglærer Aina Østby på skoleavslutningen våren 2014. Detalj fra et av Mariannes arbeider.

Hvordan trivdes du på Vea og i klassen?

Folka du går i klasse med blir i livet ditt - livet ut. På Botanisk Design var vi bare 4 jenter så vi kom veldig tett innpå hverandre. Læringsmiljøet på Vea er lagt opp til et fellesskap der alle lærer av hverandre. Når vi samarbeidet om store og små prosjekter så knyttet vi spesielt nære bånd, vi utviklet oss sammen og gjorde hverandre bedre på alle måter. Jeg var veldig heldig og gikk i tre supre klasser med god stemning og høyt faglig nivå.

Mesterbrev er jeg veldig glad for å ha tatt, selv om det var et krevende teoretisk studium. Det å sette seg 100% inn i hvordan drive en blomsterbutikk med markedsføring, lederskap og regnskap er skikkelig interessant. Å ta mesterutdanningen sammen med andre blomsterdekoratører og håndverkere var gull verdt for felles forståelse og synspunkt i klasserommet.

Og så valgte du å ta fagskoleutdanningen Eksperimentell formgivning med plantemateriale (EF). Hvorfor det?

Jeg var overhode ikke klar for å slutte på Vea, og det fristet veldig med et år med sagnomsuste Runi Kristoffersen. Jeg skulle gitt mye for å tilegne meg ALL kunnskapen til Runi. Med Siv Engen som studiekoordinator så ble det året helt vanvittig bra. Spennende oppgaver, alternative teknikker, det var et grensesprengende år både psykologisk og designmessig.

Vi jobbet mye med å lage kunstneriske uttrykk med plantemateriale, kun gratismaterialer fra naturen, parken på Vea, og komposten. Vi tok ofte tak i noe personlig som skulle uttrykkes på en kunstnerisk og aktiv måte med effekter av sansetriggere, som smak, lys og lyd. Det er utfordrende og gjennomførbart for alle kreative sjeler. Fagstudiet passer for blomsterdekoratører, kunstnere, og håndverkere som jobber med form og farge.

På studietur i Malmø med fagskoleklassen Eksperimentell formgivning.

Hva har Eksperimentell formgivning betydd for deg?

Det har betydd alt. Jeg fant meg selv i året på EF i den forstand at jeg lærte å stole på min egen stil. Nå ser jeg et grasstrå og tenker at det er like fint som grønt eller tørka. Jeg ser muligheter i alt, og jeg har blitt mer bevisst på miljøet vårt og hva vi bruker og kaster. Jeg finner stadig noe i søppelbøtta som jeg får bruk for én eller to ganger til.

Hva mener du er viktig kompetanse å ha for en blomsterdekoratør?

At man er trygg på det teoretiske innen komposisjon og kontrastbruk, og at man opparbeider seg nok erfaring til å stole på egen smaksans. Som selger er det viktig å lese kundens behov og raskt komme med passende forslag.

Hva mener du er viktig kompetanse å ha for en som skal drive egen bedrift?

Mesterbrev!!

Når du ser tilbake på de årene du gikk på Norges grønne fagskole – Vea, hva er det du har hatt mest utbytte av i ettertid?

Lagånden og nettverket som ble skapt på Vea har jeg tatt med meg videre. Som freelancer i Gjøvik tør jeg å ta på meg store oppdrag, fordi jeg har de beste «kollegaer» å ringe til. For eksempel, så får jeg hjelp av Eilin Melkersen til et oppdrag i mars, og jeg hjelper Karianne Almås med et stort bryllup i april. Mariann Holmen og jeg dro til Trondheim for å lage borddekor til 3 bryllup og 1 konferanse som Karianne ikke rakk selv. Elin Havreberg, Eilin og jeg dro til Sofiero Slott som assistenter til Annette von Einem. Mari Skundberg hjalp meg med oppdraget til NRK Sommeråpent på Skibladner. Kirsten Westergaard gir meg tips til hjemmesiden. Selv om jeg ikke har gått i klasse med alle disse, så har vi Vea sin lagånd og mentalitet der vi gjør hverandre gode - bedre - best.

Vi lærte å tenke større og annerledes. Bransjen er internasjonal, og blomsterdekoratøryrket er mye mer enn «bare» å jobbe i butikk. Gjennom Vea har jeg blitt kjent med mange designere i Norge og i utlandet som har vist meg at det er ulike måter å bruke utdanningen på. Som for eksempel å være freelancer, faglærer, sette opp workshops og demonstrasjoner, konkurrere, lage vindusutstillinger i butikk, lage moteshow til catwalk.. 

Jeg har lært å oppdage og gripe muligheter som kommer. Det er ingen grenser for hvor langt man kan nå hvis man tør å sette seg høye mål og jobbe for å nå dem.

Hvordan ser du på fremtiden?

Jeg overlevde første året i Marianne Leren :: Floral Design og jeg står fortsatt på bena. Jeg er veldig motivert til å jobbe videre for å få det til å gå rundt. Hver dag bruker jeg alle triks i Mesterbrev-boka og all erfaringen etter tre praktiske år på Vea, og jeg har skikkelig trua på at det er en voksende kundegruppe for meg rundt Mjøsa.

Vil du si noe om Vea generelt?

Vea er kjempebra på alle måter. Det starter med rektor som er veldig inkluderende, og man slår av en prat med kokken Erik, bibliotekaren Turid, renholder Gunvor, IT guruene Edi og Håkon, vaktmesterne pompel og pilt, og hele administrasjonen - alle de jordnære og fine ansatte kan ikke roses nok. Alle forstår hva vi studenter driver med og det er artig og interessant å få direkte tilbakemeldinger av andre enn faglærerne. Det er mange engasjerte ansatte å spille ball med, og jeg har sikkert spurt alle på Vea om hjelp til ett eller annet prosjekt. 

Hva vil du si til andre som vurderer å ta Fagskoleutdanningen Botanisk Design?

Hvis du vurderer det, så burde du allerede ha gjort det!! Gjør det nå!! Jeg ville ikke ha kastet bort tiden ved å ikke gjøre det. Det er veldig berikende på mange måter - uansett hvilket nivå du er på idag.

Tekst: Dorte Finstad

Vil du se mer av det Marianne jobber med, kan du følge henne i disse mediene:

Facebook: https://www.facebook.com/mariannelerenfloraldesign/

Instagram: mariannelerenfloraldesign

Oppdatert 13.11.2017

#veafagskole