English

Nina tar blomsterdekoratørutdanning på Vea

 "For meg handler ikke bare yrket om å være kreativ, men også om å møte mennesker i alle faser av livet"

  •  Navn: Nina Bjørneseth
  •  Klasse: Blomsterdekoratørutdanning for voksne, deltid
  •  Alder: 49
  •  Kommer fra: Opprinnelig fra Våler i Solør, men har bodd i Nittedal hele sitt voksne liv
  •  Bakgrunn: Er utdannet interiørkonsulent, og har i hovedsak laget løsninger for kjøkken, bad og garderobe for privatpersoner og bedriftskunder.

Hvorfor valgte du å gå på Vea for å ta blomsterdekoratørutdanning?
Jeg trengte et skifte yrkesmessig, og endte med å søke Vea etter å ha tatt en runde med meg selv om hva jeg egentlig ønsket å gjøre. Jeg har alltid vært opptatt av blomster og hage. Da jeg begynte å snakke med folk rundt meg om det å begynne på nytt, fikk jeg bare positive tilbakemeldinger. Det at jeg søkte Vea var også grunnen til at jeg fikk meg jobb i blomsterbutikk, for Vea har et godt rykte på seg. Selv synes jeg at det er veldig befriende at jeg turte å begynne på ny utdanning i voksen alder, men jeg kunne ikke klart det uten 100% støtte fra min kjære. Jeg er også så heldig å ha 2 voksne barn bosatt her i Mjøs-området, så i samlingsukene har jeg bonustid med dem, i og med at jeg da bor hos min eldste datter.

Hvordan er undervisningen lagt opp?
Det er 2 år på deltid, der vi har samlingsuker fordelt over skoleåret. Det er opptak annethvert år. Det første året lærte vi stilformene og disiplinene, mens vi nå har repetisjon der vi går enda mer inn i dybden og på alternative teknikker.
Nå har vi startet på det 2. skoleåret, så dette skoleåret har vi til sammen 12 uker vi er på skolen. Mellom samlingene arbeider vi hjemmefra, og det er flere plattformer vi når hverandre på om vi har spørsmål eller skal dele erfaringer. Oppgavene vi får hjemme er relatert til det vi skal jobbe med på neste samling, så det er forventet at vi møter forberedt 

Selv har jeg fri 2 dager hver uke, for å jobbe med skole. Noen ganger har vi mer omfattende prosjekter å jobbe med hjemme, mens andre ganger er det å øve på teknikker eller botaniske navn, for eksempel. Uansett, det er mye som skal læres, for det er et håndtverk som må «inn i henda».
På skolen har vi teoretiske fag som stilhistorie og plantekjennskap, men det meste av tiden der er praktiske jobbing. I sommerhalvåret høster vi fra skolens uteområde, i veksthuset og på plantefeltet. Om vinteren bestilles det friske blomstene til skolen, så vi har alltid gode materialer å jobbe med. Det er veldig stor variasjon i en samlingsuke, og vi jobber både selvstendig og noen ganger i mindre grupper.
Vi har som regel 1- 2 tema vi arbeider med i samlingsuka, så jeg føler vi jobber grundig med hver stilform/ disiplin. Vi pleier å ha felles uformell gjennomgang av arbeiderne som er gjort i løpet av uka, og dette er både inspirerende og lærerikt.

Hvordan trives du på Vea og i klassen?
Veldig hyggelig og morsomme dager i klassen! Aldersmessig og da det kommer til bakgrunn fyller vi hele skalaen, og vi har godt samhold, mye latter og trygghet i klassemiljøet. Jeg føler vi har respekt for hverandres ulikheter, og at vi er nysgjerrige på andres tilnærming til oppgavene.

Vi har både Aina og Siv som underviser hos oss, og de er veldig forskjellige. Det liker jeg, for de utfyller hverandre på en god måte, synes jeg. Jeg visste ikke før jeg begynte her at faget strekker seg så vidt, så i de to lærerne får vi inn med spiseskje (som er et mye brukt uttrykk i klassen) det vi skal lære oss. Faget er så mye mer enn å lage en dekorasjon eller en bukett! Vi har nå vært innom alle disiplinene fra bukett og dekorasjon til borddekor, scenedekor og brudearbeider.

Vea har så flotte uteområder, så jeg blir glad bare av å være her. Vi har god plass til undervisning, og vi har blant annet to klasserom der det er skilt mellom teoretisk og praktisk undervisning. På låven, der klasserommene ligger, har vi et stort lager med all slags utstyr. Biblioteket er også fylt opp med faglitteratur, og her kan man også sitte og jobbe, om man trenger mer ro.

Det er moro å gå på Vea fordi det er flere «grønne» linjer her, så man har et stort og inspirerende miljø med mye aktivitet.

Hva gjør du etter endt utdanning?
Jeg har jo jobb i blomsterbutikk, og der trives jeg veldig godt. På «Den kreative Spire» på Roa er det stor takhøyde, og der har vi frie tøyler til å komme med idèer på hva vi skal lage for salg. Jeg vil først og fremst fortsette der og ta fagbrev etter hvert.

Selvfølgelig går jeg jo også rundt og drømmer om hva man skulle kunne gjøre for seg selv, så hvem vet? Det er jo mye snakk om fremtiden i dette faget, så jeg tenker at det alltids må finnes en nisje. Man kan sikkert også kombinere dette med interiørutdannelsen jeg har fra før, for det henger jo sammen. Jeg har trua, og kan ikke se for meg at yrket forsvinner selv om det kan være i nye former vi må jobbe med dette.


Jeg håper også at jeg unner meg litt faglig påfyll ved å ta noen kurs her på Vea etter at jeg er ferdig utdannet, for her er det flinke fagfolk og mye inspirasjon å hente!
Akkurat nå er jeg mest opptatt av å ta en uke av gangen, og nyte tiden her.


Hva vil du si til andre som vurderer å ta blomsterdekoratørutdanning?
Gå på infomøte på Vea! Det var det som var avgjørende for mitt valg. Å komme hit å oppleve stedet, og å se studenter i arbeid på kveldstid fordi de var så engasjerte, og å se den gode tonen mellom de ansatte; alt dette var med å bestemme at det var her jeg ville være å lære. Om man har et ønske om å gjøre noe nytt, i voksen alder spesielt: hvorfor ikke gjøre det? Det er utfordrende og man er utenfor komfortsonen, men for en læringskurve! Det skal være litt vondt, som Aina sier, men det er da man utvikler seg.

For meg handler ikke bare yrket om å være kreativ, men også om å møte mennesker i alle faser av livet. Det gjelder både i glede og i sorg, og for meg gir det spesielt mye å møte de som er i sorg, å få bidra til et personlig farvel. Her kan vi gjøre en forskjell, og derfor trenger vi blomsterdekoratører.

Er det noe annet du ønsker å si?
Vea er et veldig godt sted å være, og det er optimale læringsforhold her. Jeg må trekke frem den høye kompetansen til de ansatte, og det at de som jobber her aldri slutter, sier vel nok om det gode miljøet…?

   

I sommerhalvåret høster vi fra skolens uteområde, i veksthuset og på plantefeltet. Her er de fleste i klassen samlet etter å ha laget hodepynt!


Tekst og foto: Dorte Finstad

Oppdatert 24.10.2019