English

Juni tar blomsterdekoratørutdanning på Vea

 Om du har lyst til å bli blomsterdekoratør, så gjør det!

  • Navn: Juni Bøe Nyland
  • Klasse: Blomsterdekoratørutdanning for voksne, heltid
  • Alder: 28
  • Kommer fra: Hamar, opprinnelig fra Vestlandet
  • Bakgrunn: Utdannet sykepleier, jobbet som det i tre år.

Hvorfor valgte du å gå på Vea for å ta blomsterdekoratørutdanning?

Jeg hadde lyst til å gjøre noe som var enda mer praktisk. Jeg er glad i å jobbe kreativt og liker å strikke, hekle, male, tegne, sy, ja mange ulike håndverksfag. Min bakgrunn er studieforberedende på videregående og senere sykepleierutdanning.

Jeg hørte om Vea gjennom ei venninne og reiste til Vea på informasjonsmøte. Jeg syntes at blomsterdekoratørutdanningen hørtes bra og spennende ut. Jeg hadde veldig liten erfaring med blomster fra før og hadde aldri jobbet i blomsterbutikk, hagesenter eller lignende. Det har vært en bratt læringskurve, men jeg har ikke angret på at jeg begynte her.

Hvordan er undervisningen lagt opp?

Vi lærer teori om ulike typer blomsterarbeider og utfører dette i praksis. Som for eksempel buketter, dekorasjoner, borddekorasjoner, arbeider til begravelse, bryllup, romdekorering, blomstersmykker og pynt til fest.

Vi har mange ulike oppgaver. Vi tar imot innkjøpte varer og gjør varebehandling. Vi høster også materialer ute på Vea. Når vi har fått en oppgave planlegger vi hva vi skal lage. Da er vi ofte gjennom en prosess med idémyldring, bruker tankekart og tegner skisser og arbeidstegninger. Ved hjelp av stilhistorie og teori om formale virkemidler, får vi bedre kunnskap om uttrykket vi ønsker å skape. Vi lærer også om kvalitet og dokumentasjon, lærer om bransjen, drift av butikk, økonomi, hvordan man lykkes med en blomsterbutikk. Vea har mye utstyr og materialer ellers også, som vi kan bruke.

Vi har også hatt noen reelle oppdrag der vi har laget kranser og girlandere til en herregård, scenedekor til Lillehammer kino og pyntet til NM i blomsterdekorering.

Gjennom skoleåret har vi 5 uker med utplassering i bedrift. Jeg har vært på Mestergrønn på Lillehammer i de praksisukene vi har hatt. Man får lage buketter hvor man selv velger blomstene man vil bruke, i tillegg til bestillinger fra kunden. Det er veldig givende å kunne lage forskjellige blomsterarbeider, møte kunder og kunne lage det kunden spør etter. Det kan være travelt og man må jobbe effektivt.  Ellers er det mye forefallende arbeid, som rydding, vanning og stell av planter. 

Hvordan trives du på Vea og i klassen?

Jeg trives veldig godt. Vi har et veldig godt klassemiljø, vi er i ulike aldre (20-50+) men har det veldig fint sammen. Vi finner på ting utenom skolen og vi koser oss med felles lunsj her på skolen, det hender at noen tar med noe godt.

Det er et veldig vakkert område rundt skolen som har en fin beliggenhet. Utdanningen og undervisningen er rettet mot yrkeslivet, den er relevant. Undervisningen er veldig variert. Lærerne er flinke til å utfordre oss og de er flinke til å gi veiledning tilpasset den enkelte. Vi er på ulikt nivå og får veiledning tilpasset der vi er. Noen er også flinke til å gi oss utfordrende materialer som kan gi spennende resultater. Vi har hatt plantelære og da gikk vi ute på skolens område og ble kjent med plantene. Det er viktig å bli kjent med botanikken for å kunne lage produkter av god kvalitet. Det er også viktig å kjenne til historikken, om hvilke blomster er som er brukt til ulike tider, deres betydning og symbolikken bak. Veksthuset er ren bonus, der kan vi høste ulike materialer. Biblioteket er også veldig fint til inspirasjon, det har stort utvalg i faglige bøker både for blomsterdekoratører og gartnere.

Nå er det tid for eksamen, hvordan er de lagt opp?

Vi ble ferdig med to teoretiske eksamener i forrige uke og har hatt to tidligere. Nå har vi igjen en eksamen som er både teoretisk og praktisk. Den går over 4 dager, der vi skal planlegge, ha praktisk gjennomføring og en muntlig del.

Hva gjør du etter endt utdanning?

Jeg skal være skal være lærling hos Blomstertorget i Dale i Sunnfjord. Jeg begynner der i starten av juli. De driver også et begravelsesbyrå og jeg skal bidra der også. Jeg tenker at jeg vil få bedre mulighet til å tilpasse blomster til den avdøde ved å møte de pårørende. Her kan jeg også bruke litt av de erfaringene jeg har som sykepleier.

Gjennom læretiden skal jeg ha noen samlinger med BLOK Bergen som har ansvaret for opplæringen. Det blir fint, for der møter jeg andre lærlinger som jeg kan utveksle erfaringer med. 

Hva vil du si til andre som vurderer å ta blomsterdekoratørutdanning?

Gjør det! Undersøk litt på forhånd, les læreplanen, se på hjemmesiden og delta på informasjonsmøte slik at du vet hva du går til.

Er det noe annet du ønsker å si?

Som student/elev på Vea har du eget adgangskort som gjør at du også kan bruke skolen på kveldstid.

Jeg synes det er veldig fint at vi har tilgang til klasserom og bibliotek på kveldstid. Da kan vi stå og jobbe med det vi trenger å øve på.

Det ligger mye planlegging, tanker og symbolikk bak et blomsterarbeid. Ikke noe er tilfeldig. Når man har planlagt godt synes det i arbeidet ved stil og uttrykk. Vi jobber med det hver dag, å tilpasse et blomsterarbeid til anledning, person eller rom. 

Tekst og foto: Dorte Finstad

Vil du bli blomsterdekoratør? Les mer om Vea sin utdanning her: Blomsterdekoratørutdanning

Oppdatert 27.05.2019