English

NM i blomsterdekorering, oppgave 1

Interflora Norge arrangerer NM i blomsterdekorering og vi fra Vea er her som publikum.

Vi følger med på deltagerne og hva de lager, og er veldig glad for at det ikke er vi som er dommere under mesterskapet.

Hovedtema og fokus på hele mesterskapet er buketten som disiplin og målet er «Back to basic» står det i informasjonen, med vekt på bærekraft, miljø og plantematerialer, ikke tekniske hjelpemidler. 

1.oppgave: Overraskelse: Tema liv og død. La deg inspirere av oppgavens tema og materialer og lag en bukett. Gjerne kombinasjonsteknikker, men det hele skal oppleves som en botanisk bukett.

90 minutter, og begrensende mål.

Masse vakre blomster, blader og dødt gress + fakir og fat til presentasjonen var delt ut. Litt begrensende muligheter i farge, gult, grønt og brunt. Mange gikk i gang med konstruksjoner av ståltråd, grener eller gress.

I klasse A skjedde det mye som var vanskelig å se før helt mot slutten, men i klasse B var det mange som startet på en tradisjonell bukett og jobbet videre derfra.

  

Både Lisa Pålsson og Turid Lien lagde slanke høye bunter med mye tørt gress. Lisa med tre punkt som var koblet sammen av andre materialer, men hadde luft mellom seg, mens Turid buntet sammen alle buntene med bindepunkt på ulike høyder. Her har jeg mest tro på Lisa, selv om begge hadde vakre komposisjoner.

Emil Bahnson vevde et teppe av tørre materialer, ca 5 cm bredt og rullet det sammen til en slags kenzan som han fylte. Litt synd at selve basen ikke lenger var så synlig, den var vaker i seg selv.

Elin Susann Havreberg jobbet diagonalt, og ganske smalt i form. Litt redd for at det ble større enn 50 x 50, men håper det gikk bra. Komposisjonen ble for meg litt delt.

 

Karianne Elise Storvik bygde konstruksjonen sin av ståltråd, kanskje ikke så miljøvennlig? Arbeidet starta veldig spennende og utviklet seg til en god helhet før også hun begynte å henge gloriosa nedover diagonalt og fikk konflikter i komposisjonen. Hennes stativ syntes godt, men flere av de som startet på vakre stativer endte opp med å dekke det helt, og jeg synes nok mange ville litt for mye, og oppnådde at komposisjonen ble delt.

Anne Guri Hegna Smedplass (bildet øverst i artikkelen) startet med en god ide, men dessverre brukte hun ryllik som hang, og etterhvert gikk også hun inn med diagonaler, som ble for mye. Det er vanskelig å begrense seg når man har så god tid, det vet vi alle.

En som klarte å beholde en god helhet var Cecilie fra Molde. Hennes bukett så litt kjedelig ut før finishen kom med mange gode detaljer og ble til en god komposisjon som oppleves som en botanisk bukett.

 

Klasse B

I klasse B synes jeg den aller flotteste buketten var den som Julie fra Fredrikstad laget. Det var ingen nyskapning, men den hadde en god komposisjon, få klemte materialer og en klar gruppering med hensyn til levende og dødt som oppgaven også nevner, og samtidig, hva er vel mer tydelig enn en krans når vi snakker om liv og død! Bra jobba.

Julie Kathinka Synnes Huseby jobber med buketten i oppgave 1.


Signe M. Evertz Forsbergs bukett så lenge ut til å ha veldig mye klemte materialer, men når hun i avslutningen forsterket inntrykket av at dette var meningen, ble hennes bukett også en bra løsning.

En til som hadde krans som tema var Linda Karin efteland Hårstad fra Stavanger, også en vakker komposisjon, og en god botanisk bukett.

June Iren Skaarlien Gulbrandsen fra Åmot startet spennende på å lage flater med nelliker på rekke. Flaka ble satt sammen i ulike retninger, en spennende løsning.

Tekst: Runi Kristoffersen

Foto: Dorte Finstad

 

Oppdatert 24.09.2018

#veafagskole