Utveksling til Italia med Erasmus+ stipend.

Jeg, som heter Andrea, og Otilie er to blomsterdekoratørelever ved Norges grønne fagskole – Vea

Vea i seg selv er en fantastisk skole med flinke lærere og flere typer utdanninger. Vi går Vg2 blomsterdekoratør og synes skolen både er spennende og lærerik. Da vi fikk høre om muligheten til å søke stipend gjennom Erasmus+, for å kunne reise på utveksling til en av Vea sine partnerskoler, ble vi veldig glade. Vi søkte selvfølgelig så fort som mulig og var så heldige at vi fikk dra på utveksling til en partnerskole i Pescara, Italia. I denne artikkelen forteller vi hva vi gjorde og lærte på denne fine turen.

Skolen vi besøkte drives av Ivan Bergh, en kjent blomsterdekoratør fra Italia. Han eier også et B&B litt utenfor Pescara, der bodde vi mesteparten av oppholdet. Skolen er for alle som ønsker å studere blomsterdekoratørfag, og det er flere nivåer. Vi fikk være med på fire dager av ‘Master class’. I denne klassen var det tre andre elever. De var alle veldig flinke og hadde tydelig jobbet med blomster tidligere. Men vi merket også at stilen og teknikkene deres var ganske annerledes enn i Norge, det var spennende. Vi fikk være med og lage forskjellige produkter, blant annet diverse buketter og dekorasjoner. Noen av de teknikkene vi brukte var ukjente, men mye av teorien og grunnleggende teknikker var likt som i Norge. Det vi ikke kunne så godt fikk vi god hjelp med av Ivan. Han kunne godt engelsk, og det var enkelt å kommunisere med han.

I helgene hadde vi praksis i en blomsterbutikk i sentrum av Pescara. Butikken var ikke stor, men den var fylt med fine blomster og planter og hadde en koselig stemning. I butikken jobbet det to damer. De var veldig flinke og profesjonelle, og de satt oss til arbeid med en gang. Vi fikk lage 15 buketter til en kunde som hadde bestilt til et arrangement. Det var litt utfordrende, og de kunne ikke veldig godt engelsk. Men vi brukte kunnskapen vi hadde fått de siste månedene på Vea og det gikk veldig fint. De andre dagene hjalp vi å snitte og vare behandle blomster og vasket vaser.

På en av dagene var vi med til hovedkontoret/lageret til butikken. Der hjalp vi til med å lage bukettunderlag «spider» og dekorerte sukkulenter og orkideer.

På fritiden vår dro vi ofte inn til byen, Pescara. Der kikket vi i andre blomsterbutikker og spiste mye god mat og drikke. Vi fikk også shoppet litt og gikk lange turer på stranden. Kulturen der er veldig annerledes fra Norge. De lokale spiser ofte ute på restauranter på hverdager, og det var alltid mye liv i gatene og nede ved stranden. Det er også veldig billig i Italia, så vi spiste ute nesten hver dag. Noe vi syntes var veldig spesielt og fint var at man ofte så biler med blomster på lasteplanet, som en liten bevegelig blomsterbutikk. Der kunne hvem som helst komme for å kjøpe en bunt roser eller solsikker til en billig penge. Også naturen var veldig nydelig. Selv om vi var der i februar, på en av de kaldeste tidene i Pescara, var det mange nydelige blomster og planter rundt omkring. En spesielt vakker plante var mimosatreet. Den intense gulfargen på de myke blomstene var helt spesiell, og de var overalt.

Vi vil absolutt anbefale å søke om stipend gjennom Erasmus+ og besøke denne flotte skolen i Italia. De som vil lære mer om italiensk blomsterdekorering og oppleve flotte kulturelle opplevelser bør søke så fort de får muligheten.

Når det gjelder reisemåte følte vi at buss fungerte best. Det var både billig og effektivt. Bussene var behagelige og kjørte gjennom nydelig landskap fra flyplassen til Pescara. Vi dro også til Roma de siste dagene av oppholdet. Det er virkelig å anbefale. Der så vi blant annet Colosseum, Vatikanet og nydelige parker. Og alt var virkelig verdt å se. Det er gode muligheter for hotell og det er veldig rimelige priser der. Roma byr på masse god mat og flotte kulturelle opplevelser.

Alt i alt var turen helt fantastisk og vi koste oss masse og lærte mange nye ting. Vi er veldig takknemlige for at slike stipend finnes og at man kan få muligheten til å dra på slike utvekslingsturer. Dette var en tur vi aldri vil glemme og utbytte vi har fått av det er stort.