- Navn: Sonja Lønnum
- Kommer fra: Moelv
- Arbeidssted: Norges grønne fagskole – Vea
- Aktuell fordi: Bruker AR-teknologi i undervisning
- Bakgrunn: Adjunkt, blomsterdekoratørmester
Kan du forklare hva AR er?
AR står for Augmented reality, som betyr utvidet virkelighet. AR kombinerer virkeligheten med en digital virkelighet. Dette kan være gjennom AR briller, en app på mobil eller på pc, eller fra en QR- kode hvor du kan få det digitale inn i de ekte omgivelsene. Når vi snakker om VR er det en virtuell virkelighet hvor det skapes en illusjon av at du befinner deg et annet sted. Både VR og AR kan brukes som et støtteverktøy i undervisning.
Du har vært en av Vea sine representanter i et internasjonalt prosjekt som heter ARtemis. Hva gikk prosjektet ut på?
Deltagerne i prosjektet var faglærere og bransjefolk fra Anleggsgartnerfag og blomsterdekoratørfag fra flere land i Europa. Målet var å teste ut hvordan AR, VR og 360 kamera kan være til nytte som støtteverktøy i undervisning. Vi hadde fire samlinger fordelt på to år hvor vi delte kunnskap, erfaringer og fikk både teknisk og pedagogisk utvikling og læring.
Dere testet ut bruk av AR i klassen med blomsterdekoratørelever. Hva slags erfaringer gjorde dere da?
Underveis i prosjektet var et av målene å teste ut om AR egner seg som støtteverktøy i undervisningen. Vi valgte å teste ut bruk av AR når elevene skulle lære stifte/tapeteknikk som brukes i brudebinderi.
I forkant av undervisningsøkten skulle elevene se en læringsvideo av stifte/tapeteknikk som var filmet gjennom AR brillene.
Testet tre ulike demonstrasjonsmetoder
I klasserommet testet vi ut tre ulike demonstrasjonsmetoder. I den første metoden gjennomførte vi tradisjonell demonstrasjon, der elevene sto i ring rundt læreren som demonstrerte stifte/tapeteknikk. I denne metoden må eleven speile det læreren demonstrerer, og det er utfordrende for elevene å få med seg detaljene som læreren viser.
I den andre metoden hadde læreren på seg AR briller under demonstrasjon og elevene kunne i etterkant se på opptaket av det læreren demonstrerte fra lærerens perspektiv. Det som skjer når læreren har på seg AR brillene og gjør opptak av demonstrasjonen, er at elevene får se nøyaktig det som læreren ser. AR brillene er slik laget, at de skanner øynene til læreren og gjør opptak ut ifra det øyet til læreren ser. Senere kan elevene se opptaket av både læringsvideoen og demonstrasjonen så mange ganger de ønsker sett fra læreren sin vinkel i AR brillene. På denne måten blir det lettere for elevene å gjennomføre teknikken i etterkant.
Den tredje metoden vi testet ut, var om elevene kunne sitte ved PC og se demonstrasjonen på Teams i sanntid. Da kan læreren ha på seg AR-brillene og ringe opp eleven på Teams inni AR-brillene og eleven vil kunne se det læreren ser inni AR-brillene. Det kunne de og det vil si at det er mulig å tilby synkron fjernundervisning via nett. På denne måten er AR et godt støtteverktøy i undervisningen. AR er også et fint støtteverktøy om man skal veilede elever som er ute i praksis i bedrift.
Gjennomgang og vurdering av arbeider
Når brudearbeidene var ferdige, gikk vi gjennom produktene for å gi tilbakemelding. Da hadde lærer på seg AR-brillene og de elevene som ikke var fysisk til stede, kunne se akkurat det samme som læreren så, på Teams fra sin egen pc.
Hva synes elevene?
Elevene synes AR er et nyttig støtteverktøy i undervisningen og de hadde stort utbytte av læringsvideoen i forkant og av å se opptaket av demonstrasjonen i etterkant. De syntes også det var et bra støtteverktøy for å kunne tilby synkron nettundervisning og demonstrasjoner i sanntid gjennom Teams.
Etter at prosjektet var avsluttet har du fortsatt med å utforske bruken av AR i undervisning. Kan du si noe om det?
Etter tilbakemeldinger fra elever, har de ønsket seg flere læringsvideoer i både grunnleggende teknikker og alternative teknikker. Jeg har laget læringsvideoer i hårpynt, ranketeknikk, trådkonstruksjon, dekorativ brudebukett og rund klassisk brudebukett. Det har blitt fem ulike læringsvideoer til nå. Nå ønsker elevene seg flere filmer og vil ha en som viser sying av rose og en som viser hvordan man lager bårebukett.
Hva fikk dere ut av prosjektet?
AR gir en veldig fin mulighet til å lage læringsvideoer i ulike fag. Som for eksempel å vise teknikker i blomsterdekoratørfaget, men også andre fag, som for eksempel i gartnerfaget, kan både poding, prikling, såing og beskjæring være aktuelt.
Hvor mye tid bruker du på en film?
Det er litt krevende nå fordi det er et nytt verktøy, og jeg har testet ut mye. For en film på ca. 10-15 minutter, brukte jeg ca 3 arbeidsdager, med filming gjennom AR brillene og redigering i programmet Camtasia. Men øvelse gjør mester, og etter hvert vil produksjonstiden gå ned og kvaliteten på filmen gå opp. Men det var et artig, lærerikt og spennende prosjekt og veldig tilfredsstillende at elevene også kjente på nytteverdien og ønsker seg mer.
Tekst og foto: Dorte Finstad
Her kan du lese mer om det Internasjonale prosjektet ARtemis