Kransen

Trude startet for seg selv etter å ha tatt fagskoleutdanning på Vea 

Nå driver hun «Kransen» og tilbyr botaniske arbeider, kurs og dekoreringsoppdrag med naturmaterialer.
  • Navn: Trude Mæhlum
  • Alder: 57
  • Klasse: «Experimental expressions with plant materials» (2017/2018)
  • Kommer fra: Brøttum, Ringsaker
  • Arbeidssted: Kransen

Bakgrunn

Jeg tok både gartner- og blomsterdekoratørutdanning, for veldig lenge siden. Har gjort litt forskjellig, men sist jobbet mange år for grossistleddet i blomsterbransjen.

Du har tatt fagskoleutdanningen «Experimental expressions with plant materials (EX)» på Vea. Hva var det som gjorde at du valgte denne utdanningen?

Jeg hadde sluttet i den tidligere jobben, og ville gå tilbake på noe av det jeg hadde gjort før. Runi tipset meg om at dette var en utdanning for meg. Jeg hadde ikke tenkt på det selv og trodde ikke at jeg var kvalifisert, men det var jeg.

Hvordan var det å bli student, etter mange år i arbeidslivet?

Det å bli student, var en stor overgang. Det går an å slenge gjennom en utdanning, men hvis du vil ha utbytte av det, må du gå inn for det. Det du legger inn i det, er det du får ut av det. Det kreves en stor dose selvdisiplin å kombinere jobb og det å være deltidsstudent. Du må sette av tid og rom til å være student og ha fokus på det. Det er fullt fokus når man er på fysiske samlinger, men kan være lett å skli inn i hverdagen igjen, når man kommer hjem. Fagskoleutdanningen krever at man jobber en del mellom samlingene også.

Hvem var de andre studentene i klassen og hva slags bakgrunn hadde de?

De fleste hadde en eller annen blomsterfaglig bakgrunn, det var også ei med bakgrunn innen kunst. I mitt kull var det norske og Islandske studenter, men jeg vet at ganske mange nasjonaliteter har vært representert på denne utdanningen. Det er spennende med flere nasjonaliteter, og at undervisningen er på engelsk, gjør at flere kan ta utdanningen.

Hvordan var fagskoleutdanningen lagt opp?

Det var samlinger på Vea som varte i cirka en uke. Vi brukte helgene også, det er viktig for de som reiser langt å kunne utnytte tiden når de først hadde reist til Vea. Vi hadde også en samling i Malmø/København og en i Italia. Det var nyttig å komme ut for å se mange av de elementene vi hadde om på skolen, utført i praksis. I løpet av samlingene på Vea var vi også ute på museer og ulike bedriftsbesøk.

Samling på Vea.

Det er noe du gleder deg til, samtidig med en skrekkblandet fryd. Vi hadde alltid en hjemmeoppgave som vi jobbet med mellom samlingene. Den skulle presenteres i løpet av samlingen. Det var veldig lite skriftlig, vi hadde fokus på det praktiske. All undervisning var på engelsk, men vi fokuserte ikke på språket, hverken engelsk skriftlig, eller muntlig. Det viktigste var å kunne gjøre seg forstått, og det gjorde vi med oss selv, kroppsspråk, materialer og ting vi laget. Under noen presentasjoner var det ikke lov å si noe. Det var for å pushe oss på å finne alternative måter å presentere på. I ettertid, vil jeg si at det var der jeg lærte mest. Jeg måtte våge. Utviklet mye ved meg selv. Du må tørre å gi av deg selv og gå utenfor komfortsonen.

Studiet var nært og ekte i forhold til konsept, design og utstillingsmetoder. Du kan lese deg til noe, men du må også jobbe med det i hodet og få det ut i hendene.

Dette er ikke et butikkrettet studium. Utfordringen for blomsterdekoratører er å komme bort fra det å «pynte» eller dekorere. Studiet handler om å se naturmaterialer på en annen måte enn du har gjort tidligere. At vi har vanvittig mye i naturen vår, som vi kan bruke

Det estetiske er vanskelig å få det som er eksperimentelt. I disse miljøtider, tror jeg det absolutt finnes muligheter. Flere er opptatt av hvor ting kommer fra, og at vi ikke skal forbruke naturen. Vi skal ikke sette avtrykk etter oss, men finne gode alternativer.

Hvordan trivdes du på Vea og i klassen?

Veldig bra! Siden jeg bodde hjemme og ikke på skolen, gikk jeg nok glipp av noe. Både det sosiale og det at skolen er døgnåpen. Mange jobbet til langt på kveld, og det var da utviklingen kom. Om det var helger jeg ville bo på skolen, ordnet det seg alltid.

Hva har denne utdanningen og året på Vea betydd for deg?

Det har betydd mye i forhold til det jeg gjør i dag. Det var det som var med på å gjøre at jeg turte å satse på det jeg gjør i dag. Ikke bare rent forretningsmessig, men det å være nysgjerrig og gjøre ting på en annen måte.

Du har startet din egen bedrift. Kan du si noe om «Kransen»?

Jeg har startet opp mitt eget firma «Kransen», med lokaler hjemme i det gamle hønsehuset. Her har jeg utsalg, holder kurs og tar på meg ulike oppdrag innen dekorering og events, med i hovedsak bruk av kortreiste naturmaterialer. Målet er å nå ut til nærmarkedet. Det er også basert på en del kurs og lage produkter/kreasjoner som er basert på naturmaterialer. Til høsten er planen å ta med folk ut i naturen for at de skal lære å se og hva de skal se etter, for så å kunne lage noe av det. Jeg ser at kursene er med på å bygge kundegrupper og at kursene må være her. Jeg ser at det går rette veien og at flere allerede er påmeldt til kurs neste høst og til jul.

Jeg ser også at det er marked for å skape aktiviteter for unger. Å lære dem å lage noe av materialer vi finner ute. Jeg har en del kurs og aktiviteter for barn. Hadde fulle kvelder med unger på kurs til jul.  Nå skulle jeg hatt påskeaktiviteter, men det måtte dessverre utgå.

Når du ser tilbake på det året du gikk på Norges grønne fagskole – Vea, hva er det du har hatt mest utbytte av i ettertid?

Det er å finne andre løsninger i forhold til tradisjonelle blomsterfaglige arbeidsmetoder. Det å tørre gjøre det og vise det frem. I det daglige arbeidet i blomsterbutikk, blir man litt fanget av økonomi og effektivitet, for å kunne overleve. Skal man jobbe med utvikling, må man ta den tiden det tar. En ting er det du gjør praktisk med hendene, men det andre er det du blir utfordret på det menneskelige plan.

Det er bra at EX fins, slik at vi kan sette fokus på å eksperimentere og gjøre noe annet enn å tenke volum, effektivitet og bedrift. Det skal til for at vi skal kunne frem til hvordan vi kan tilby noe annet. Der blomsterbransjen konkurrerer på pris, må vi som håndverkere fokusere på hva vi kan tilby, som andre ikke kan levere, slik at vi kan leve av å utøve faget vårt.

Hva vil du si til andre som vurderer å ta fagskoleutdanningen «Experimental expressions with plant materials»?

Det må du gjøre! Anbefaler det på det varmeste. Hvis du skal vente til du tror du har tid, blir det aldri noe av. Studiet kan oppleves som litt luksus, og det er det jo også.

Jeg visste ikke hva jeg gikk til, men jeg bestemte meg for at jeg ville gjøre det og gå fullt og helt inn for det. Jeg måtte ta det jeg kunne få av jobber ved siden av, for å klare meg økonomisk, men det var verdt det!

EX har gjort at jeg har blitt mer bevisst på bruk av materialer og valg av tekniske hjelpemidler. Jeg prøver å finne alternative løsninger til oasis, lim og andre ikke-nedbrytbare materialer. Jeg tror det er veien å gå, slik at vi tar best mulig vare på naturen og ikke setter igjen avtrykk til de som kommer etter oss.

Alle lærere innen estetiske fag i grunnskolen, spesielt de som underviser i Kunst og håndverk i ungdomsskolen, trenger den kompetansen de får ved å ta fagskoleutdanningen «Experimental expressions with plant materials».

I dagens skole opplever vi at de fagene prioriteres ned og da må lærerne løftes først. Materialene er ute i naturen og kan kombineres med fysisk aktivitet.

Tekst og foto: Dorte Finstad

«Kransen» tilbyr botaniske arbeider, kurs og dekoreringsoppdrag med naturmaterialer
Trude Mæhlum på jobb i verkstedet "Kransen".
Gul freesia og egg setter påskestemningen.
Påskedekorasjon laget av naturmaterialer.
Egg kan også brukes som vase.

Kontakt oss

Kransen
Trude Mæhlum startet opp "Kransen etter å ha fullført fagskoleutdanningen "Experimental expressions with plant materials"
Dorte Finstad