Mørkhåret pike i gul rapsåker

Jeg anbefaler studiet til alle som har interesse av å snu opp ned på alt og virkelig eksperimentere med plantematerialer. 

Kunstfotograf Marit Silsand, ønsket å bruke mer tid på det taktile. Være i naturen, oppleve levende vekster, forme med hendene og ordentlig kjenne etter hvilke materialer naturen kan tilby. Ønsket ble oppfylt gjennom fagskoleutdanningen "Experimental expressions with plant materials", ved Norges grønne fagskole – Vea.
  • Navn: Marit Silsand
  • Klasse: Experimental expressions with plant materials
  • Alder: 41
  • Kommer fra: Tjøme
  • Bakgrunn: Kunstner, utdannet fra Gerrit Rietveld Akademiet i Amsterdam, San Fransisco Art Institute og Fatamorgana Danmarks Fotografiske Billedkunstskole i København. Hun har siden 2011 bodd på Tøyen i Oslo og har atelier på Bjørka – verksted for kamerabasert kunst på Grønland. Jobber hovedsakelig med fotografi.

Hvorfor valgte du å gå på Vea for å ta fagskoleutdanningen «Experimental expressions with plant materials»?

Jeg har de seneste årene ønsket å utfordre dimensjonene i arbeidene mine og kombinere flere medier. Jeg jobber fra før for det meste med todimensjonale flater og har i det siste hatt behov for å utforske romlige og skulpturelle former. Jeg har i en lengre periode jobbet mye på data og jeg ønsket å bruke mer tid på det taktile. Være i naturen, oppleve levende vekster, forme med hendene og ordentlig kjenne etter hvilke materialer naturen kan tilby. Interessen ble såpass stor at jeg begynte å se etter kurs eller utdanning innenfor tema og ble utrolig glad for å oppdage «Experimental expressions with plant materials» på Vea.

Organiske materialer er både spennende og viktig med tanke på miljø, gjenbruk og den direkte kontakten man får med materialet. Det lever eller går i dvale. Tørker og kan våkne til liv igjen! Det er så mange stadier og forandringer når man jobber med plantematerialer. Dette lærer jeg mye om på Vea. Forandringene i den naturlige fargepaletten er så gøy å forske på. Utrolige spennende og rikt materiale som krever at alle sansene dine er åpne når man jobber med det 

Du jobber vanligvis med foto innen kunsten, men for kort tid siden hadde du en utstilling i Tønsberg hvor du jobbet med plantematerialer. Hvorfor valgte du plantematerialer?

I dette prosjektet ønsket jeg utfordringen med å velge bort foto og tørre satse på organiske materialer. Min personlige baktanke med verket, som ble en stor organisk vev gjennom galleriet, var å utfordre den todimensjonale flaten som jeg ellers jobber med i foto. Ved å vri og forme veven opplevede jeg at verket fikk en mer skulpturell tilstedeværelse i rommet.

Utstillingen i Tønsberg var i forbindelse med by-jubileet 1150 års markering og en del av et tverrestetisk kunstprosjekt kalt Klimakunstvei som hadde søkelys på den usynlige byen – snitt, lag, leder og veiter. Felles for prosjektene var at de alle kretser rundt temaet håp i sosiale samhandlinger i spennet mellom historie, pandemi, klimaendringer, migrasjon og verdighet.

I forkant av utstillingen ble jeg invitert til å arbeide i prosjektrommet til Vestfold Kunstsenter, lokalisert i galleri 7×7, i en periode på to uker sammen med Line Sanne som er Førstelektor på Estetiske fag ved USN og billedkunstner. Med erfaring fra «Experimental expressions with plant materials» på Vea introduserte jeg ideen om å kun bruke organiske materialer som utgangspunkt og vi bestemte oss for å jobbe videre med det.

Tønsberg har som handels- og sjøfartsby en rik historie – vi ønsket skape nysgjerrighet og bevissthet rundt ressursene. Jarlsberg Hovedgård har betydd mye, både med matressurser og som en politisk ressurs. Vi kontaktet Jarlsberg hovedgård og spurte om vi kunne få plantematerialer derfra. Carl Nicolaus Wedel Jarlsberg som er ansvarlig for forvaltningen var positiv til prosjektet vårt og lot oss hente det vi trengte av raps og kornvekster. Med en leken, eksperimentell tilnærming til plantematerialer funnet i Tønsberg-området, både fra Jarlsberg Hovedgård og fra kystlinjen i Færder, samarbeidet vi om å lage en organisk vev. Du kan lese og se bilder fra utstillingen her: https://www.vea-fs.no/cultivating-meaning-an-organic-weave/

Du er styreleder av Østlandsutstillingen, en av de viktigste årlige og profesjonelle utstillingene i Norge. Hva tenker du om bruk av plantematerialer i kunsten og utstillingen?

Det at Østlandsutstillingen har fri innsendelse og verkene blir vurdert av en fagfellejury gjør at de innsendte arbeidene og tendensene setter en føring på utstillingen. Den viser og formidler bredt hva kunstnere med relasjon til landsdelen jobber med innenfor kunstuttrykk, teknikker og tematikk. Jeg synes det er interessant å følge tendensene og glad for å se at mange kunstnere har søkelys på klimakrisen, organiske prosesser, naturen og vår plass i den. I 2020 understrekte juryen at flere av de utvalgte kunstnerne viste en lengsel etter det autentiske, noe ekstra, med utbredt bruk av tradisjonelle teknikker som vev, innfarging og naturmaterialer. En samlet bekymring over klimakrisen, og hvilken konsekvens den har og vil få for naturen, dyr, insekter og oss mennesker som lever på jorden. I 2021 så vi at flere fokuserte på materialitet, fysisk berøring og sanselighet, satt opp mot fravær, distanse og isolasjonen under pandemien. Det blir spennende å se hva som rører seg på årets utstilling som åpner 2. april på Nitja Kunstsenter.

Hvordan trives du på Vea og i klassen?

Jeg blir alltid glad av å komme til vakre Vea og morsomt nok skinner solen på Moelv hver gang vi møtes der. Det å reise fra Oslo til Vea i lengre perioder og fordype seg i faget gir meg mye. Jeg er fornøyd med strukturen og innhold i undervisningen, og liker at vi har fri tilgang til verkstedet som har åpent 24 timer i døgnet. Må også skryte av biblioteket som har et bredt utvalg og et fint sted å trekke seg tilbake til når man ønsker ro og fordypning.

Klassen er veldig fin, et mangfold av folk med ulike bakgrunner fra inn og utland. At studiet er på engelsk gjør at det åpner opp for et internasjonalt miljø. Jeg får mye ut av kunnskapsutvekslingen vi har mellom de ulike faggruppene studentene i klassen representerer. Det at vi bor på skolen gjør også at vi blir bedre kjent, og når vi er sammen en hel uke av gangen oppstår det over tid et spesielt bånd mellom oss.

Hva gjør du etter endt utdanning?

Jeg kommer til å fortsette med eksperimentering av naturmaterialer og jobbe med å ta det inn i kunstnerskapet. Blir spennende å se hvordan jeg får til å kombinere organiske materialer og det kamerabaserte mediet. 

Hva vil du si til andre som vurderer å ta denne fagskoleutdanningen?

Jeg anbefaler studiet til alle som har en interesse av å snu opp ned på alt og virkelig eksperimentere med plantematerialer. Sett av tid til studiet, for selv om det er et deltidsstudium krever det mye av deg i løpet av året. Oppgavene på Vea og mellom møtene er superspennende og utfordrende. For å få mest mulig ut av studiet burde man utfordre seg selv. Det er viktig man er åpen, prøver ut mange nye ting og tør å feile underveis. Dere kommer til å jobbe mye to og to eller i større team, så det er greit å forberede seg på. Våre to lærere Siv og Runi legger opp undervisningen veldig bra og de utfyller hverandre godt med å representere ulike måter å se ting på. Og sist, men ikke minst så må jeg si at det er utrolig gøy!

Tekst: Runi Kristoffersen/Marit Silsand

Her kan du lese om fagskoleutdanningen «Experimental expressions with plant materials»

Marit Silsand ved studentarbeider laget på Vea. Foto: Grethe Bøhn Busterud

Kontakt oss

Mørkhåret pike i gul rapsåker
Marit Silsand samler plantematerialer i rapsåkeren på Jarlsberg Hovedgård. Foto: Line Sanne