Målet var å oppleve hva byene hadde å tilby av kunst, kultur og blomsteropplevelser. Vi fikk også møte menneskene som står bak de blomsterfaglige konseptene og kunsten. Vel hjemme sitter vi igjen med masse inspirasjon og mange flotte inntrykk etter inspirerende samtaler og vakre opplevelser. Her er en samling refleksjoner og opplevelser etter studieturen i Malmø.
Anna Gouteva
Besøk hos blomsterdekoratør Anna Gouteva i hennes verksted på havna i Malmö. Vi tror nesten vi har gått feil når vi plutselig står utenfor og blir møtt av mengder av velduftende hyacinter.
Anna tar oss godt imot. Hun har en varm fremtoning, virker engasjert og er ivrig etter å fortelle oss om sitt liv som suksessfull blomsterdekoratør – og vi hører nøye etter! Anna fremstår både som profesjonell og ydmyk når vi får vite mer om ulike deler av hennes hektiske hverdag. Hun gir oss mange gode råd og tips til å håndtere kunder, ta seg betalt for sitt håndverk og hvordan få flere kunder. Det er vanskelig å ikke bli imponert.
Vi får et innblikk i de viktigste epokene i hennes karriere, fra da hun begynte å jobbe i blomsterbutikk som 14 åring, gikk på Ingvar Strandhs blomsterskole der hun hadde blant annet Runi Kristoffersen som lærer, og startet «Pistill Design» sammen med en kollega, fram til der hun er idag med «Anna Gouteva». Hun har hele tiden stått på, jobbet mye og gått for det hun ønsket. Hun er veldig glad for det fine teamet hun jobber med i dag, der alle utfyller hverandre. De er et lite team som jobber tett sammen.
Anna gir et godt inntrykk og formidler bra. «Det finns inga fula blommor, bara mindre snygga kombinationer» sier Anna
Du får bare en herlig følelse av å være her, både av hvor entusiastisk Anna er og hvordan hun elsker faget sitt. Det er så inspirerende å få høre på henne og det gir virkelig motivasjon og engasjement for å stå på selv! Tips Anna gir er å vise kunden kunnskapen man har, å få fortalt hvorfor blomsten er vakker. Vise at blomsten er vakker og vise vakre kombinasjoner. Det gjør det vanskeligere for kunden å takke nei om man får se hvordan buketten kan bli. Hun råder oss også til å få mer informasjon fra kunden, hvem er denne vertinnen kunden skal til, kan man finne ut hvilken stil hun har og lage den perfekte buketten? Med dette går hun videre inn på at man selger ikke bare blomster men hele «kolleksjoner». Om buketten ikke har noen fin vase å stå i, og står i helt feil miljø viser ikke blomstene seg fra sin vakreste side heller. Får du solgt med en vase som passer, og får laget buketten i en stil som passer vertinnen, er sjansen stor for at vertinnen også blir din kunde.
Anna Gouteva leverer blomsterarbeider til flere store firmaer i Malmö, og hverdagen er hektisk. Hun minner oss på at jobben ikke er alt i verden og man skal være takknemlig om man har mye å gjøre – det er tross alt et godt tegn. Skap et behov for kundene, at de trenger planter og snittblomster i hverdagen sin. Sett ord på det vakre rundt deg og tro på deg selv! Vi går derfra som spirer med mye inspirasjon.
Tekst: Vilde Frøland og Gro Gjerdrum